- ons 23 dec 2015, 19:31
#1031476
Nej, verkligen inte.
Så fungerar varken Motronic4.4 eller Fenix 5.2. Det finns istortsett ingenting som behöver programmeras på dom vid "service" eller komponentbyte. Det är typ bara larm samt nycklar, och inget av dom 2 ligger ens på samma chip som styrmjukvaran. Eller förresten, nycklar programmeras inte heller i styrboxen...
Det enda styrboxen tappar är dom adaptiva värdena den lagrat - vilket du även tappar bara genom att koppla ur batteriet/tar ur boxen/osv, och har inte ett skit med styrmjukvaran att göra.
Dessutom är det inte "bara" att programmera om en M4.4 box. Det kräver vissa specialmodifieringar och är bra mycket mer omständigt än att bara byta styrchippet. Säkerligen därför ingen(vad jag sett) som erbjuder omprogrammering av boxen, utan bara chipbyte. Det skulle kosta på tok för mycket i tid att programmera om boxen. Du hinner säkerligen byta chip i 2-3 bilar på samma tid det skulle ta att programmera EN bil. Att bara komma in i bootloadern är en halv vetenskap i sig...
94x byter man alltid chip/en i. Det finns ingen kommunikation öht. för att programmera chippet på plats i bilen. Där är det ur med chippet, in i extern programmerare, och flasha om chippet som gäller. 94x har ju dock fördelen att chippen sitter i socklar, så det är ju ap-lätt att byta.
denrullar skrev:den omprogrammeringen försvinner om man ska byta någon komponent som styrboxen talar med, för då nollas datorn först, sedan på med ny mjukvara.
Nej, verkligen inte.
Så fungerar varken Motronic4.4 eller Fenix 5.2. Det finns istortsett ingenting som behöver programmeras på dom vid "service" eller komponentbyte. Det är typ bara larm samt nycklar, och inget av dom 2 ligger ens på samma chip som styrmjukvaran. Eller förresten, nycklar programmeras inte heller i styrboxen...
Det enda styrboxen tappar är dom adaptiva värdena den lagrat - vilket du även tappar bara genom att koppla ur batteriet/tar ur boxen/osv, och har inte ett skit med styrmjukvaran att göra.
Dessutom är det inte "bara" att programmera om en M4.4 box. Det kräver vissa specialmodifieringar och är bra mycket mer omständigt än att bara byta styrchippet. Säkerligen därför ingen(vad jag sett) som erbjuder omprogrammering av boxen, utan bara chipbyte. Det skulle kosta på tok för mycket i tid att programmera om boxen. Du hinner säkerligen byta chip i 2-3 bilar på samma tid det skulle ta att programmera EN bil. Att bara komma in i bootloadern är en halv vetenskap i sig...
94x byter man alltid chip/en i. Det finns ingen kommunikation öht. för att programmera chippet på plats i bilen. Där är det ur med chippet, in i extern programmerare, och flasha om chippet som gäller. 94x har ju dock fördelen att chippen sitter i socklar, så det är ju ap-lätt att byta.