Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av chrisf
Hej på er,
Nu var det verkligen länge sen jag var här inne, närmare bestämt runt 2 månader sen! Men när man behöver hjälp med bilen så är det ju en självklarhet att man kommer hit då man alltid får superba svar och mycket hjälp av andra kunniga och glada forumister! :D

Så jag tänkte att jag måste ju fråga här innan jag gör en beställning.
För någon dag sedan såg jag att de sänkt priset, till ja halva tror jag mot vad det varit, på dörrstopp höger fram för Volvo 850. PERFEKT! För den sprack för 2-3 månader sen och jag är lika livrädd varje gång jag öppnar den dörren.. Blåser det, så tar ju vinden tag i dörren. Om man inte är med och det finns en vägg eller bil utanför så kan man slå upp dörren i de. AAH! allt sådant.

Därför är det nu tänkt att jag ska beställa ett nytt dörrstopp;
https://www.skruvat.se/Dorrstopp-P20068.aspx

Vänster fram har även det inte fungerat sen vi köpte bilen för 1,5 år sen, eftersom det inte sitter någon skruv fast i den och karossen!! Men på något sätt känns det som om vi är mer rädda om den dörren så inte lika farligt känns det som. Känns väl "farligare" med höger fram just för att den har varit hel tidigare och så har den gått sönder..

Aja, sluta babbla skit nu..!

Tänkte prova när jag ändå ska byta på höger fram att kanske skruva fast vänster fram. Risken finns ju dock att den kanske rostat ihop eller helt enkelt inte går att använda längre. Men fastnar armen i utdraget läge så är det ju bara att demontera hela skiten, för funktionen är ju densamma som den varit. Så får man köpa ett nytt dörrstopp efter sen.

Frågor då.. Först och främst, höger dörrstopp fungerar inte på vänster dörr eller hur? Jag har för mig att jag läst/hört eller sett någon video om att även fast de är spegelvända så ska man kunna använda dem ändå. Vad säger ni om det?

Andra frågan, smörjning! Jag skrev till Skruvat och frågade om vad för smörjning jag ska använda, då jag är urkass på sådant. De sa att vilket universalfett som helst ska fungera bra, men "vill du ha en smidig applicering kan du använda följande";
https://www.skruvat.se/Litiumfett-Vit-3 ... 47892.aspx

Ville bara kolla med er vad ni säger om produkten? Blir den bra för smörjning av gångjärnen?

Tredje och sista frågan.. Vart ska det smörjas? Förmodligen vid kontaktytor, vilket borde vara det rödmarkerade? Vad sägs om det grönmarkerade, ska man smörja där också? Några andra ställen som kan vara bra att smörja? Givetvis inte gängorna :P hehe

Tack på förhand!!
82437591_large_0_2.jpg
82437591_large_0_2.jpg (74.14 KiB) Visad 1241 gånger
82437591_large_0.jpg
Originalbilden från Skruvat
82437591_large_0.jpg (37.08 KiB) Visad 1291 gånger
av TobbeViktor
Litiumfett är bra att använda på alla rörliga delar på dörrar och luckor, även låsmekanismer.

Av ren nyfikenhet, var har dörrstoppet spruckit?
Min S70 sprack nämligen i själva plåtdelen i skärmen som dörrstoppet sitter fast i. Var inlämning på verkstad för min del.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Det är ovanligt att själva dörrstoppen spricker, brukar nästan alltid vara fästet i karossen. Det är hur svagt som helst och är bara ditpunktat. Mitt har spruckit totalt på högerdörren, smäller på fint varje ång någon öppnar dörren för mycket >_< Tyvärr är mitt så sprucket så hela plåten är kass där, så i mitt fall räcker det inte med att bara punkta dit igen :(

Ja, det är det, men det är oavsett om du[…]

nackdelar med Running Boards

Hur menar du att de inte håller mått[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ok tack! Detta hade ja ingen aning om intressant!

Är detta normalt eller inget att bry sig om?