- lör 19 dec 2015, 02:30
#1030142
Hejsan! Har problem med min Volvo v70 med motorkod b5244s som nu när jag väl fått fart på han så vill han inte vara med riktigt. 
Har läst ut dessa 3 felkoder:
P0305: Cylinder 5 Misfire Detected
p0505: Idle Control System Malfunction
p1670: Immobilizer communication fault (wrong VIN or communication problem)
Första felkoden är jag inte så bekymrad över ska felsöka detta imorgon. Det är den andra felkoden Jag är mest bekymrad över? Vad är det egentligen som styr tomgången på bilar med elektroniskt gasspjäll? är det hela gasspjället i sig eller hur funkar det?
Ibland så finns tomgången där men så fort man rör på ratten så styrservo tar kraft så sjunker tomgången så att bilen dör nästan. likaså när man lägger i D eller R så blir han likadan. När man är ute och kör och släpper gasen så dyker varvräknaren ner till knappa 300-500varv. vilket är ytterstmärkligt. Det jag har lagt märke till är att det sitter en vit etikett på gasspjället och det ska visst vara det gamla spjället. Den gula är väl dem nyare? Jag tycker dock inte att det ska ha någon roll då gasspjället och allting fungerade innan toppen revs.
Sista koden antar jag enbart menar att antennringen är glapp! Dock har jag ej upplevt något problem tack vare detta än.
Alla svar är välkommna.
Mvh Torgny

Har läst ut dessa 3 felkoder:
P0305: Cylinder 5 Misfire Detected
p0505: Idle Control System Malfunction
p1670: Immobilizer communication fault (wrong VIN or communication problem)
Första felkoden är jag inte så bekymrad över ska felsöka detta imorgon. Det är den andra felkoden Jag är mest bekymrad över? Vad är det egentligen som styr tomgången på bilar med elektroniskt gasspjäll? är det hela gasspjället i sig eller hur funkar det?
Ibland så finns tomgången där men så fort man rör på ratten så styrservo tar kraft så sjunker tomgången så att bilen dör nästan. likaså när man lägger i D eller R så blir han likadan. När man är ute och kör och släpper gasen så dyker varvräknaren ner till knappa 300-500varv. vilket är ytterstmärkligt. Det jag har lagt märke till är att det sitter en vit etikett på gasspjället och det ska visst vara det gamla spjället. Den gula är väl dem nyare? Jag tycker dock inte att det ska ha någon roll då gasspjället och allting fungerade innan toppen revs.
Sista koden antar jag enbart menar att antennringen är glapp! Dock har jag ej upplevt något problem tack vare detta än.
Alla svar är välkommna.
Mvh Torgny