Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hejsan! Har problem med min Volvo v70 med motorkod b5244s som nu när jag väl fått fart på han så vill han inte vara med riktigt. :P
Har läst ut dessa 3 felkoder:

P0305: Cylinder 5 Misfire Detected
p0505: Idle Control System Malfunction
p1670: Immobilizer communication fault (wrong VIN or communication problem)

Första felkoden är jag inte så bekymrad över ska felsöka detta imorgon. Det är den andra felkoden Jag är mest bekymrad över? Vad är det egentligen som styr tomgången på bilar med elektroniskt gasspjäll? är det hela gasspjället i sig eller hur funkar det?

Ibland så finns tomgången där men så fort man rör på ratten så styrservo tar kraft så sjunker tomgången så att bilen dör nästan. likaså när man lägger i D eller R så blir han likadan. När man är ute och kör och släpper gasen så dyker varvräknaren ner till knappa 300-500varv. vilket är ytterstmärkligt. Det jag har lagt märke till är att det sitter en vit etikett på gasspjället och det ska visst vara det gamla spjället. Den gula är väl dem nyare? Jag tycker dock inte att det ska ha någon roll då gasspjället och allting fungerade innan toppen revs.

Sista koden antar jag enbart menar att antennringen är glapp! Dock har jag ej upplevt något problem tack vare detta än.

Alla svar är välkommna.

Mvh Torgny
Felen avhjälpta misständningen var tändspolen som felade så den är bytt. Den mystiska tomgången berodde på gasspjället! Hade tur och hittade ett på returbilen när jag var där idag med gul etikett för ynka 250kr så jag chansade. och mycket riktigt nu är tomgången precis som den ska vara.

Desvärre har ett annat problem uppkommit! Det är med Automatlådan! Den rasslar lite emellanåt men inte direkt när den är kall utav det kommer när den fått upp arbetstemperatur. Det knepiga är dock att detta inte alltid inträffar utan att det kommer och går lite kan man säga. Jag undrar nu vad detta rassel skulle kunna komma ifrån? är det något vanligt fel med automatlådorna? Kan det ha uppkommit tack vare att bilen varit stillastående i ca 1,5år. Det konstiga är att bilen växlar precis som den ska.

Mvh Torgny
Lucif3r skrev:Gör ett oljebyte i lådan och se om det blir bättre. Behövs nog i vilket fall om bilen har stått still i 1.5 år, lär vara hyffsat mycket kondens och skit i den.
Tanken är att spola igenom lådan när bilen är besiktad och körklar. Nu har jag dock lyckats omlokalisera ljudet. Det är inte ifrån växellådan det låter utan det är kammaxlarna som klapprar. Var svårt att felsöka själv då man fick sitta i bilen och lyssna då ljudet endast uppkom vid gaspådrag.

Det är kammaxlarna som börjar klappra när motorn blivit varm. Detta sker tack vare att motorn tappar oljetrycket när den gått upp i temp. Har mätit trycket med en "manometer" (osäker på om det är rätt ord) och det visar att jag har ett oljetryck på ca 2-2.2bar på tomgången när motorn är kall. Dirrekt när tempmätaren nådde sitt ändläge (straxt över mitten) eller vad man ska säga så tappade jag ner oljetrycket till ca 0.2-0.4 bar. och kammarna började klappra igen. Stängde givetvis av motorn direkt när oljetrycket sjönk.

Vad är normalt oljetryck? Har läst att det ska ligga på ca 2 bar vid tomgång och sedan vid gas öka till 4 bar. Stämmer detta?

Vad är det som reglerar oljetrycket har läst om en reduceringsventil men inte förstått hur systemet fungerar riktigt. Är det någon vänlig själ som kan förklara detta? :)

Har även gjort kompprov och det visade:
1:a 13bar
2:a 12.5bar
3:a 12bar
4:a 12bar
5:a 13bar

Den läcker ingen olja utvärtes. och insidan verkar det inte heller vara några fel på. Men någonstans måste ju oljetrycket ta vägen ??:-/ ?:-/ ??:-/

Mvh Torgny
av Torgny77
Torgny77 skrev:
Lucif3r skrev:Gör ett oljebyte i lådan och se om det blir bättre. Behövs nog i vilket fall om bilen har stått still i 1.5 år, lär vara hyffsat mycket kondens och skit i den.
Tanken är att spola igenom lådan när bilen är besiktad och körklar. Nu har jag dock lyckats omlokalisera ljudet. Det är inte ifrån växellådan det låter utan det är kammaxlarna som klapprar. Var svårt att felsöka själv då man fick sitta i bilen och lyssna då ljudet endast uppkom vid gaspådrag.

Det är kammaxlarna som börjar klappra när motorn blivit varm. Detta sker tack vare att motorn tappar oljetrycket när den gått upp i temp. Har mätit trycket med en "manometer" (osäker på om det är rätt ord) och det visar att jag har ett oljetryck på ca 2-2.2bar på tomgången när motorn är kall. Dirrekt när tempmätaren nådde sitt ändläge (straxt över mitten) eller vad man ska säga så tappade jag ner oljetrycket till ca 0.2-0.4 bar. och kammarna började klappra igen. Stängde givetvis av motorn direkt när oljetrycket sjönk.

Vad är normalt oljetryck? Har läst att det ska ligga på ca 2 bar vid tomgång och sedan vid gas öka till 4 bar. Stämmer detta?

Vad är det som reglerar oljetrycket har läst om en reduceringsventil men inte förstått hur systemet fungerar riktigt. Är det någon vänlig själ som kan förklara detta? :)

Har även gjort kompprov och det visade:
1:a 13bar
2:a 12.5bar
3:a 12bar
4:a 12bar
5:a 13bar

Den läcker ingen olja utvärtes. och insidan verkar det inte heller vara några fel på. Men någonstans måste ju oljetrycket ta vägen ??:-/ ?:-/ ??:-/

Mvh Torgny

Har nu hittat felet till oljetrycket det var rediceringsventilen(överströmmningsventilen) i oljepumpen som var kass. Den måste ha tagit stryk när bilen gick varm samt utav att ha setat i samma läge i 1.5år. Den var föga förvånande 60.98mm och den ska vara 82.13mm. men en ny är beställd.

Men nu när jag ändå rev av kammremmen igen så gav jag mig på vvt drevet. Jag ville se till så att det blev helt nollat. Så jag tog och följde denna beskrivning utav Pettson:

*Sätt dit kamaxlarnas kuggremshjul (med VVT-enhet).
Lossa, men ta inte bort skruvarna som håller kuggremshjulet till VVT-enheten.
Tryck dit VVT-enheten/kuggremshjulet på kamaxeln.
Sätt dit centrumskruven som håller VVT-enheten till kamaxeln. Dra åt något.
Vrid VVT-enheten moturs till stopp.
Lossa centrumskruven.
Lägg dit övre transmissionskåpan.
Vrid kuggremshjulet medurs tills skruvarna vid de ovala hålen står i ändläge.
Fortsätt vridningen medurs tills kuggremshjulets markering står 1 kugg innan markeringen på övre transmissionskåpan.
Obs! Ingen vridning moturs får ske vid denna procedur!
Kontrollera:
Kontrollera att kuggremshjulet fortfarande står i sitt ändläge vid de ovala hålen.
Dra åt VVT-enhetens centrumskruv med 120 Nm.
Kontrollera att inte VVT-enheten roterar under åtdragningen.
Sätt dit centrumpluggen. Dra åt med 35 Nm.*

När jag nu dragit åt centrumbulten så visar drevet en kugg innan markeringen i kåpan när drevet står moturs. Sen när man då monterar kamremmen så ska man väll snurra drevet max medurs innan man lägger över kammremmen? Då blir ju markeringen fel. Detta ledde till min osäkerhet. Har jag nollat enheten korrekt eller gör jag något fel?

Mvh Torgny

Ja, det är det, men det är oavsett om du[…]

nackdelar med Running Boards

Hur menar du att de inte håller mått[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ok tack! Detta hade ja ingen aning om intressant!

Är detta normalt eller inget att bry sig om?