Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Volvo55
Tjenare, nu kommer en riktig utmaning till alla Volvo entusiaster,själv har under 3 Decennier "Rullat" med de flesta (äldre)modeller förutom PV och "Helgonets"exet,i nu läge äger jag en 850 GLT Automat 1995 som har gott 29000mil, varken någon på Volvo eller STM Svenska Transmission&Motor AB, Autoexperten eller annan auktoriserad service ställen har hört talas om detta fenomenet och där med utan någon vettig förklaring,jag har försökt själv lista ut vad kan det vara dock gav upp,använder bilen dagligen och hoppas att den så småningom kommer att "lagas sig själv",fast tror inte på fairy tales,nämligen:
Under en veckas period kan inträffa 1 max 2 gånger vid allra första kallstart,dock observera bara en gång under dagen,växlar inte från första växel tills temperatur metaren till motor har inte uppnått(i mm.) mitten på skalan därefter växlar den hela registret i följd och utan konstigheter,lika så har märkt vid omkörningen med kickdown växlar nedåt utan konstigheter dock vid övergång i sista växel (4) en lättare"smäll" i växeln,för övrigt växlar rätt så mjukt,vill jag påstå.Oljan i växellådan är inte bland de bästa fast har sätt sämre som t.l.x. på min sist ägda Volvo S80, var tvungen att skölja hela systemet eftersom oljan såg ut som gammal kaffe spill (köpte den med dålig olja) och till slutet bilen vill inte driva fram i D läge.En gång,här om dagen hände fenomen nr.2 indikator till lågväxel,denna orange pilen,började blinka när jag startade bilen hämma hos mig och och slutade inte förrän jag kom till en annan ort,släkte motor,ny start,inga problem längre,under samma dagen hade bilen inkopplad på data hos Bil&Lastvagnar AB i Sävsjö där jag bor,och de hittade b.l.a.felkod 313-Växelläggivare",sönder(?),ABS-felkod:444;323;123, och "thats al",efter detta har varit,som sagt, i kontakt med Volvo där säger de bara kort "VA?,INGEN ANING ALDRIG HÖRT TALAS OM DETTA INNAN"; STM säger: SPIDSENSOR; Autoexperten: "NJA,INTE VÄXELÄGEGIVARE,NEJ,KOLLA ABS-n FÖRST,KANSKE ENKELT BARA NÅGON AV LUFTSLANGAR HAR GOTT SÖNDER",och som sista kommentar (vill inte nämna av säkerhetsskäl vem): "DIN VÄXELLÅDA HAR GOTT SÖNDER,BYT VÄXELLÅDA",Jag själv typ:"DAAAA???" Djupt tacksam för alla vettiga svar,jag är 37% handikapp person och där med har inte råd med att blir stående vid vägkanten på grund av ev. "bagatell problem".
Ok, svaren du har fått kan nog nog torka dig i arslet med :lol: ABSen har inte ett skit med dina problem att göra, eftersom det är en -95a. Hade det var en 96a eller nyare så hade ABSen kunnat spela in på problemen, men inte på en 95a.

Jag skulle börja med att spola lådan, även om oljan "ser hyffsad" ut. Växellägesgivaren kan också vara en felorsak.

Du behöver ju förresten inte in på verkstad för att läsa ut felkoder... Du har ju blinkdosa under huven.
Tack för svaret, jag har nog tyckt i förväg att dessa "professionella" svaren dög inte mer än,ja,precis det du nämnde.Som jag skrev i inlägget jag har hittills ägt bara de "äkta" Volvo allt från Amazon,140,145,240,260,700 alla modeller och former som har ALDRIG krånglat inte mer än att man byter de slitdelar,fram tills i fjor då gjorde jag största misstaget,sålde min 740 glt-88 och köpte t+s80-02,snabbt insåg jag att jag har skaffat mig bekymmer och inget annat(elektronik),sålde den och på så sätt kom jag över denna 850 som jag äger idag,skriver allt detta eftersom jag är inte bekant med denna blinkdosa ,var sitter den?,tacksam i förväg.
Om du har en felkod på växellägesgivare byter du förslagsvis ut denna givare.
Jag har en granne med ett liknande fel, på rn mercedes fast tvärtom det är felkod på vevaxelgivaren. Den går att köra tills motorn blir varm, då ballar givaren ur och motorn dör och går inte starta förrän den kallnat.
Ja du Lucif3r, min gamla 740 gick klockrent så jag brydde mig inte mycket om just denna del under huven,jag har ju redan felkod: 313 som jag fick på verkstad,att uppsöka den?,som jag skrev i inlägget och som du kanske har missat,jag är handikapp person,så, all min tidigare kunskap på Volvo bilar och massa med skruvande hjälper mig ingenting i dag längre,lika med O,en glödlampa går sönder på min bil?,ja du,då är det kört,verkstad nästa,eller be snällt någon på macken att byta ut den åt mig,så är läget, det tar inte många sekunder att någons liv går åt helvetet och bil måste jag har detta är det enda färd alternativ för min del,tack för svaret ändå.
Tackar Fritzell för ditt svar,då,är det ju trots allt denna förbaskade växellägesgivare som spökar och som kostar friska 1698:- på Volvo (har ringt lite runt om detta,ingen har så klart,bara hos Volvo,till och med de tyckte att den var saftig i pris),kollat på Ebay, ha ,fullträff på en gång,samma pryl fabriks ny med samma artikel nummer som jag fick av Volvo verkstad:1070:- inklusive fraktkostnader från USA,vänta nu,är inte Volvo en Svensk tillverkad bil?,eller?,SKRÄMMANDE.
Japp, missade att du var handikappad. Det måste vara skapligt frustrerande att inte ens kunna byta en glödlampa.... :|

USA har ironiskt nog bra mycket mer delar till volvo, speciellt äldre, än sverige har... Pinsamt värre... 1070 med frakt, har du räknat med tullen då? Det är väl ytterligare 15 eller 20% av priset, vilket visserligen fortfarande är billigare än på volvo... Dock borde den gå att få tag på billigare i sverige, än dom 1700kr volvo begär...
Du kan ju även kolla runt i europa, då slipper du ju oroa dig för tullen iaf, plus att det är "lite" snabbare leverans.

Hm, vet dock inte riktigt vad jag kan rekommendera dig för åtgärd, eftersom du har svårt/inte kan att felsöka och prova saker själv. Du har ingen bekant som tycker om att skruva bilar? Eller någon bekants bekants eller liknande?
Här har du iaf placeringen av blinkmojängen; http://hem.fyristorg.com/skogge/http:/h ... ld-010.jpg
Sitter alltså precis brevid spolarvätskeröret.

edit: bättre bild: http://www.carinstructions.com/wp-conte ... nostic.jpg
Hej killar,"I'm back" med mer kött på benet,ja,sant :Volvo plundrar(dock de är bara en i rad);Staten plundrar(Som mest);osv.osv.Jag har varit i kontakt med "Bavarian Motor parts" som säljer även via Ebay (det är de som har grejen för $85) och ,ja, de är mer än gärna villiga att skicka delen som $20 i värde då slipper man att betala den förbannade momsen som är på hela 27% dessutom de räknar fraktkostnader i värde på föremålet,om man ska använda sig av matte då blir det som att multiplicera med ett okänd tal det vill säga: logik x ? = O, ??:-/ sedan Tullen vill också har en del av kaka med sina 11%,fina pengar som klirrar i statskassa men jag undrar ett par RB solglasögon som är köpta i USA blir mer värdefulla än ett par köpta på Synsam? hmmm :roll: ,hur som helst, jag har sprungit på en annan källa som är i Europa:"Deutschland liebt alle" (RO) -företaget heter SKANDIX- för, hör och häpna, 84.50 Euro! det vill säga: 783 Pesetas (B) ,nej,jag menar Kronor,frakten knappt 200:-. så,sprid vidare,alla som är i behov av en växellägesgivare? finns mycket billigare alternativ än Volvos på: 1.700:-,jag har köpt redan,Tackar för er support nu ska jag i väg till verkstad och förhoppnings vis lösa problemet för alltid,"jag rullar"ännu! (D) ,önskar trevlig helg till er alla (från os alla).
Bränsletryck B230fb.

Hejsan. Mitt bränsletryck ligger på 2,2[…]

Xc60 My26 T6 230v laddare

Har också en fundering kring motor/kup&eacut[…]

Jag har fortfarande 3.4.4 som jag fick den 16 juli[…]

XC90 gen 1-fälgar på V60

Hej! Blev erbjuden en uppsättning 19”[…]