Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sensonic
Jag är på väg att byta fjäderben och har de flesta delarna liggande. Tänkte lämna dem till en verkstad och få de monterade till ett komplett fjäderben eftersom jag inte har bra utrustning för att komprimera fjädrar.

Dock har jag inte det övre lagret, hade ett tag tänkt återanvända det befintliga men har kanske ångrat mig. Hursomhelst, går det att montera ihop delarna till ett fjäderben utan att sätta på det övre lagret för att sedan göra det när det ska in i bilen? Det sitter ju "korsmuttern" en bit ner och den bör väl hålla ihop fjäder och dämpare etc?
av sensonic
...och när vi ändå håller på, hur avgör man om en stötdämpare fram är slut eller ej? Gungmetoden tycker jag inte fungerar så bra fram. Läckage kan man ju spana efter så klart men jag antar att efter 15 år och 25000 mil så är en dämpare egentligen mer eller mindre slut.
av Fritzell
Lagret går att demontera/montera utan att komprimera fjädern - om det nu är 850/V70 vi snackar om.
Korsmuttern håller fjädersätet mot dämparen och fjädern måste komprimeras för att lossa sätet. Det mesta av detta kräver i princip mutterknack annars får man det jobbigt. Byter du till en ny fjäder och dämpare ska du självklart ha ett nytt lager och säte.

Jag bytte lagring och säte både höger och vänster för ett tag sen på asgamla dämpare. Tänker köra tills det börjar läcka eller en fjäder går av. Gamla säten gnisslar och låter illa. Ett dåligt lager kan också låta illa men än värre är när det skär så fjädern belastas i sidled då kan det vara stor risk för fjäderbrott. På min V70 brakade och knakade det vilt om dätena/lagrena därav bytet.

Skruvat hade nån sats med säte+lagring för 500 spänn var t.om billigare än biltema.

Jag köpte fjäderkomprimator på jula för nån hundring, lite fett och min bacho mutterknack på 825nm hehe. Funka kanon dock kan man bara använda komprimatorn en eller två gånger sen är gängorna paj men man tjänar ändå på det.
Användarvisningsbild
av Nexus
Kör man 60/40 sänksatts behövs ingen fjäderspännare :roll: . 25000 mil då hade jag lätt bytt dämparen och ev fjädern oxå
av sensonic
Perfekt, tack!

Då får jag delarna monterade och byter övre lagret när jag väl hänger in det i bilen.

Faktiskt ingenting. Har däremot konstaterat a[…]

Hallå! Jag har conti 225/45/17 på min[…]

Lösningen finns hos Temu för 144:-