Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Har en S70 T5 som jag tidigare skrivit om här på jagrullar, men tänkte ta tag i problemen igen :)

Det är så att det är en del slangar/kablar som hänger löst på framsidan av motorn och jag vill börja reda ut var de ska gå! Och jag tänkte börja med en i taget! Nummer 1 blir då, vad jag troooooooooor är till vevhusventilationen!
Snodde bilder från en annan tråd, men det är "kabeln" som är skyddad men som man ser att det kommer ut en svart och en vit slang ifrån som går över oljereturen(?).
http://imgur.com/a/yqAd4
Vad är det för kablage/slang i denna ? Och vad kallar man den/dem? Den går från precis innan turbon på luftröret. För på min bil finns där ingen sån, utan det är öppet in i luftgången ifrån min sånhär, som då sitter på luftröret precis innan turbon(mellan turbo och luftfilter, jag kallar det luftrör):
Bild

Optimalt vore om någon kunde visa mig en "sprängskiss" på kablaget/slangarna som går i fronten på motorn? Nått i stil med denna:
Bild

Tack för svar, vem som än kan hjälpa mig med idéer eller konkreta lösningar är guld värd! Tanken är att hålla den tråden vid liv tills allt är inkopplat och bilen som den ska! :-)-)

//Tom
Lucif3r skrev:Första är en förvärmingsmackapär, sitter i slang C på bilden, samt det tomma hålet du har på luftröret.

Den vita går till sidan av insuget. Den inringade blåa(A) går rakt ner till oljeavskiljaren.

Oljereturen sitter f.ö. på 'baksidan', och är bara till turbon. Resten av oljan ska stanna i motorn :wink:
Hittade denna bilden, dock är den till en 850 men de kan baske mig inte vara så stor skillnad? Där är ju nummer 8 de som jag har isatt i luftröret (21). Slangen(6) som går in i nr 8 saknar jag och jag förstår inte riktigt vart den ska gå... Kan du förklara med hjälp av denna bild vad nr 6 är för något? Eller iaf vart den går och vad det i fråga heter... Tänkte försöka hitta en sån slang i helgen och få dit i bästa fall :P

Bild
Nummer 6 är slangar som hör till vevhusventilationen. Dom brukar bli sköra med tiden och går sönder så nya är att rekommendera. Är väldigt trångt att byta dessa rör så insug bör demonteras för enklare tillgång till oljefällan som sitter under insuget. Är dyra rör faktiskt. Komplett kit går lös på 6-700 spänn på Volvo.
Service Peugeot 107 2007

Jag gjorde ju "normal" service (olja och[…]

Saknar Android Auto

Får ursäkta om det finns hundra tr&arin[…]

Nya Volvo XC70 PHEV

https://youtu.be/LRrjbUQEVG8?si=PIDMjm5Z7HwZxOAO […]

Oljeläckage

Kan inte hitta vart de droppar,, lyft bilen och hi[…]