Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
Jag har lite frågor angående ett motorbyte på en volvo 850 t5 2.0 L italien import.
En lång story kort. Jag rasade motorn i Tyskland och skall då byta denna och jag har ingen som helst aning och har jagat rundor efter svar på vilka motorer som passar. Jag har en b5204ft i bilen nu och undrar vilka motorer den går och ersätta med, självklart går det med samma men jag undrar vad som är skillnaden på min motor och en b5204t eller en b5204t2/T3.

Jag rätt ny gällande t5an så alla tips uppskattas. Och frågar ni varför jag inte kastar i en 2.5 istället så är bilen chippar hos bsr för 15k så att chippar en 2.5 har jag inte råd med som blivande bilmekaniker som jobbar efter skolan.

Tack på förhand ☺
Du får väl skaffa en annan bil och åka några ytterligare vändor till Tyskland. Hämta hem lite gott till dina vänner (Som dom naturligvis får betala en ansenlig summa för :wink: ) så att du kan sponsra ditt motorbyte :D

Nej, skämt åsido. På vilket sätt har din motor rasat? Har blocket spruckit?
B5234FT är mer eller mindre samma motor. Bara slaget som skiljer. Nu kommer jag dock inte ihåg om det är veven, stakarna eller kolvarna, eller en kombination som skiljer.

Ska man hårddra det så får du bara byta till en B5204FT och inget annat. Men, B5234FT fungerar rent tekniskt ungefär likabra. Inte helt 100%, eftersom programvaran är optimerad för ett annat slag, men 'tillräckligt' bra iaf.

Övriga motorer skiljer för mycket för att kunna behålla samma programvara, samt att iaf LTT(2.5, 193hk) kör Motronic 4.4 medans du har Motronic 4.3.
Blocket har spruckit vid ettans cylinder. Ungefär en 3 cm spricka. Kom testet gav 0 kilo från ettan så jag antar att kolven släppt från infästningen till staken.
Har lyft ut motorn och ska ta av sumpen till helgen så jag kan se vad som har hänt.

Tack lucifer. Jag funderade på en b5204S då det enda som skiljer enligt Volvos spec jag fick tag i är Kolvarna då dom är utformade för ett annat komp och dom väger 90 gram mer. Funderar på att skaffa en sugis 2.0 och föra över toppen.
Sugis 2.0a... Då tycker nog jag det ändå är bättre att kika på ett B5234FT-block. För SKULLE dom kolla upp motorkoden så har du ju iaf en turbo-motor, och inte en "turbokonverterad sugis", för även om blocken är identiska så är dom ju ändå märkta med olika motorkoder på blocken.
Jag tror det är 'enklare' att slingra sig ur med ett turbo-block, än att försöka förklara att B5204S blocket är likadant som B5204FT.

Det är ju rätt ovanligt att spräcka blocken på dessa jämnfört med rödblockare... Hur mycket laddar bilen egentligen? Och var det orginalstakar i den?

Begagnade däck? Varför https://aeromot[…]

Oljeläckage

På undersidan av turbon sitter det ett r&oum[…]

Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]

Köra EX90 med släp

Hej! Är det någon som har erfarenhet a[…]