Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lucif3r
Byta rem själv, förutsatt att man har rätt verktyg(vilket man SKA ha om man mekar själv), kostar ju knappa 1500kr om man skippar vattenpumpen.

Att 'gasa tills det rasar' låter ju helt idiotiskt i mina öron om bilen är så fin som du säger. Då är det väl bra mycket smartare att byta remmen och sälja bilen och tjäna en slant?
av Fritzell
Sen är det lite motsägelsefullt att inte laga för mer än va bilen är värd för säljer man bilrn får man ju bara pengar till en lika dålig bil som har andra fel, laga upp bilen om du trivs med den och vill ha den kvar, värrdet spelar ju inte så stor roll om det nu inte handlar om orimliga reparationer.. så tycker jag iallafall men vi är ju så olika :)
av MickeM
Hej.

Jag bara måste försvara och förklara begreppet "inte kosta på mer än bilen är värd".

"Man vet vad man har, men inte vad man får" är rätt i sak, men man måste tänka kritiskt på vad man egentligen har!
Få bilar av dessa årgångar, är utan "fel på gång".

"Kosta på bilens värde" på är heller inte nödvändigtvis summan vad man kan få vid en ev försäljning.
Man måste tänka några steg längre....

Tex,
Det KAN vara värt att kosta på en bil värd ca 7000kr (värde =innan felet ifråga) ett kopplings/packboxbyte för ca 10.000kr OM DET ÄR DET ENDA BETYDANDE FELET BILEN HAR!

Man bör tänka framåt. Alltså, vad MER är på gång innom kort.

Dundrar det i fram/bakvagnen?
Är det kamremsbyte strax?
Är vindrutan spräkt eller superdålig?
Har bilen gått 45000mil orörd?
Drar den olja eller vatten?
Är strålkastarna kass?
Är gasspjället på G?
Osv osv osv.....

Om svaret är JA på en eller flera av ovan exempel, så kan bilen bli att kosta väldigt betydande summor, på relativt kort tid.
Då bör man kanske NTE göra den första reparationen, utan istället köpa en annan, med så få fel man kan hitta. (Högst sannolikt betydligt dyrare än bilen man har, eftersom den är trasig), men det är fortfarande troligen en bättre affär.

Detta kan givetvis ingen annan än bilägaren själv svara på var gränsen går, men man bör tänka efter före!

Naturligtvis kan vilken bil som helst gå sönder plötsligt och oförväntat, men den risken kan man omöjligt komma undan, vilken bil man än har.
Balans-gång? -Ja.

Med ovan sagt, så kan det vara billigast att fakstiskt "gasa till det rasar" (med måttliga rep, givetvis) med en 5000kr bil, och sen "gasa till det rasar" med nästa 5000kr bil, osv......

Micke.

Begagnade däck? Varför https://aeromot[…]

Oljeläckage

På undersidan av turbon sitter det ett r&oum[…]

Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]

Köra EX90 med släp

Hej! Är det någon som har erfarenhet a[…]