Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Thing
Bilen det gäller är en V70XC -98, motorkod B 5254 T

På väg till jobbet spreds plötsligt en påtaglig avgaslukt i kupén. Samtidigt steg avgasljudet. Jaha tänkte ja - ett brustet avgassystem!
Men så var det inte. Avgasljudet kom från motorutrymmet. Med huven öppen och motorn i gång är det lätt att konstatera att lukt och ljud kommer från ett öppet gängat hål i avgasröret, strax bakom turbon. Är det här främre lambdasonden ska sitta? Jag har letat runt men hittar inget som hänger under huven. Den tycks vara borta.

Hålet som skymtar nere bakom värmeskölden är det hålet för lambdan?
Är det M18 1,5? Om jag tillfälligt vill plugga.
Vart sitter anslutningen för lambdasondens kontakt?
Bilagor
lambdapil.jpg
lambdapil.jpg (456.07 KiB) Visad 228 gånger
Är det orginal framrör? På vissa eftermarknadssystem (t.ex. ferrita) har jag sett att man har två uttag för främre sonden, ett närmare turbon och ett längre ner mot katten. Det som inte används är då pluggat.

Edit: Anslutningen till sonden sitter nere till höger om wastegate-aktuatorn på din bild, på växellådan typ.
av Thing
Nej, det var inte lambdasonden jag tappat. Väl hemma från jobbet kunde jag konstatera att även den främre sitter där den ska. Men likafullt - jag har fortfarande ett hål strax efter turbon. Ett gängat hål liknande det för lambdan. Troligtvis har det varit pluggat och i morse föll pluggen bort. Varför det finns ett gängat hål just där vet jag inte.

Tyvärr tycks det inte vara M18X1,5 Jag försökte med en lambdaplugg men fick inte dit den. Kan vara värt ett besök hos Volvoåterförsäljaren.
av Thing
Luftpump var precis min tanke också. Jag ser dock inget som tyder på det. Dock kan det vara förberett för någon utländsk marknad. Ev så skiljer det sig "downpipen" något åt mellan två- och fyrhjulsdrivna V70. Utgående axel till bakhjulen passerar tight rakt under. Och då fick alla V70XC samma rör. Med extrahålet pluggat på vissa.
av Thing
Toppen! Tack! Strålande SubMarine!

Ett extrahål till okänd nytta. Pluggat på den svenska marknaden.
Udda att den bara ramlade ur. Jag tyckte att ett pysande avgasljud kommit krypande den senaste tiden. En plugg på väg ur kan ha varit orsaken.

Nu blir det till att leta passande gängor.

Tack
Nu gäller det att hitta rätt gäng.
av Thing
Saken löst. Rätt gäng visade sig vara M16x1,5. Vilket också är en vanlig storlek på bottenplugg till oljetråg. Kort och bra med kopparpackning och allt. Sitter som en smäck.
Bilagor
Plugg i downpipe.jpg
Plugg i downpipe.jpg (238.86 KiB) Visad 202 gånger

Av de dimensionerna hade jag personligen valt 275/[…]

Oljeläckage

På undersidan av turbon sitter det ett r&oum[…]

Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]

Köra EX90 med släp

Hej! Är det någon som har erfarenhet a[…]