Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av andreasw
Hallå! Nu är det snart dags för besiktning och ångesten börjar närma sig!

Det är såhär ägt jag har en Volvo 850 som jag har pysslat en del med. Den läker dock mycket olja, och jag vet inte om det är värt att lägga ut pengar för att få det fixat.

Den har gått långt. Över 34:000 mil IAF. Grejen är att jag har rengjort vevhusventilationen (grundligt) ända ner till oljetråget. Men det är fortfarande ett över tryck i vevhuset. Det jag då undrar är om det är värt att leja bort byte av bakre vevaxeltätning? Blir lite skeptiskt när det fortfarande är ett sånt över tryck. Känns som den kommer flyga snart igen.

Sen är det lite fler grejjer som skulle behöva fixas. Vad hade ni gjort? Det mest vettiga är väl att sälja bilen och köpa sig en annan, men jag har som blivit fäst vid bilen och en ny bil innebär ju "alltid" nya problem.

Jag ville bara dela lite tankar! Jag vet inte om jag skrivit på fel forumdel, då kanske någon kan hjälpa och flytta tråden :)
av MickeM
Hej.

En omöjlig fråga att svara på åt någon annan, men så har resonerar jag om samma sak.

Min nybesiktade -97 S70 är relativt snygg, rostfri och allt fungerande inkl ECC, men jag skulle inte byta bakre vevaxeltätningen om så erfodrades.
Jag kan själv, och har garage med lyft, men nej ändå.
Det är inte värt jobbet.
Den har trots ovan ett ynka värde av ca 6500kr bil. (Köpte den för 5000kr 2014 med småfel)

Har din dessutom vevhustryck trots rengjord ventilation, så skulle då inte jag kosta på en krona i onödan.
Det kryllar av gamla Volvo sedaner långt under 10.000kr. (Dom är iskalla på blocket trots gott skick, så det är köparens marknad)
Jag skulle flytta över hjul, batteri, och dyl som är ev är bättre till den "nya" och sen skeppa skiten.

Så har jag gjort med ett par bilar nu, men det är JAG!!!

Micke.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Kanske är så att kolvringarna är slitna och att kompressionstrycket går ner i vevhuset.
Användarvisningsbild
av Hilmer
Bara du själv kan sätta var gränsen är nådd!
En bil man redan lagt en hel del på och som för övrigt är i bra skick ser jag inga problem med att lägga ut pengar för att byta t ex bakre tätningen. Visst kan man få en likvärdig bil för samma pengar men då vet man ju inget om den och kan ändå åka på reparationer som redan gjorts på den befintliga.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Hilmer skrev:Visst kan man få en likvärdig bil för samma pengar men då vet man ju inget om den och kan ändå åka på reparationer som redan gjorts på den befintliga.

Exakt så resonerar jag också... Man vet vad man har, men kan aldrig veta vad man får :roll:
Användarvisningsbild
av andreasw
MickeM skrev:Hej.

En omöjlig fråga att svara på åt någon annan, men så har resonerar jag om samma sak.

Min nybesiktade -97 S70 är relativt snygg, rostfri och allt fungerande inkl ECC, men jag skulle inte byta bakre vevaxeltätningen om så erfodrades.
Jag kan själv, och har garage med lyft, men nej ändå.
Det är inte värt jobbet.
Den har trots ovan ett ynka värde av ca 6500kr bil. (Köpte den för 5000kr 2014 med småfel)

Har din dessutom vevhustryck trots rengjord ventilation, så skulle då inte jag kosta på en krona i onödan.
Det kryllar av gamla Volvo sedaner långt under 10.000kr. (Dom är iskalla på blocket trots gott skick, så det är köparens marknad)
Jag skulle flytta över hjul, batteri, och dyl som är ev är bättre till den "nya" och sen skeppa skiten.

Så har jag gjort med ett par bilar nu, men det är JAG!!!

Haha nej så känner väl jag också. Den är allt annat än perfekt, så det kanske är dags att ta farväl av Amerikanarn! Känns inte värt att byta packningen bara för att den ska flyga igen.

Micke.
DayDreamer skrev:Kanske är så att kolvringarna är slitna och att kompressionstrycket går ner i vevhuset.
Det är det dom är.
Hilmer skrev:Bara du själv kan sätta var gränsen är nådd!
En bil man redan lagt en hel del på och som för övrigt är i bra skick ser jag inga problem med att lägga ut pengar för att byta t ex bakre tätningen. Visst kan man få en likvärdig bil för samma pengar men då vet man ju inget om den och kan ändå åka på reparationer som redan gjorts på den befintliga.
Jo det har du rätt i! Men ett byte av bakre tätningen är en väldigt dyr historia. Sen om motorn redan gått 34 000 mil så vet jag inte om den är värd dom pengarna. Har fått offerter ifrån 5000-10000 för ett byte.
av Volvo55
Hej killar,önskas lite hjälp på banan,har nyligen köpt en 850 glt-95-an automat med friska 28000mil dock (som vanligt) missköt,efter frisk olja,båda filter samt tändstift, funkat klockrent både i motor och lådan dock här om dagen lådan vill inte växla från 1-an första 50meter(tempen lämnade O c.a.5-6mm)sedan när temp i motor ökade till mitt läge då växlade den utan problem så och förblev resten av dagen,inga problem där,funkat klockrent 3 dagar även vid kallstart och i dag var det dags igen med samma fenomen.Observerade vid "lättare kickdown" (omkörning vid 100-110) då när den växlar upp till sista växel,en lite hårdare ryck än normalt,dock testade samma sak vid 120-130 inga problem där,mjukt och fint.Nu undrar följande: smutsig filter?, olja ser si så där ut,har sätt både bättre och sämre fast har inte märkt några metall partiklar i oljan,dags med växellådsbyte? :roll: ,tackar i förväg.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Vet inte så mycket om automat lådor men prova med ett oljebyte.

Av de dimensionerna hade jag personligen valt 275/[…]

Oljeläckage

På undersidan av turbon sitter det ett r&oum[…]

Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]

Köra EX90 med släp

Hej! Är det någon som har erfarenhet a[…]