Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av HakanH
Hej,
Har en Volvo V70 L -98 med läckande styrväxel. Jag köpte hem en begagnad från skroten, men nu får jag inte bort det gamla fanskapet. Jag har följt instruktionerna i Haynes-guiden, men det funkar inget vidare. Styrväxeln är helt loss, men går bara att dra någon decimeter i vardera riktning. Vilket håll jag än drar åt fastnar den på något (det står att man ska dra ut den åt höger). Jag har sänkt ner subframen ca 1 dm både fram och bak, men motorn följer ju bara med. Det verkar som jag måste skaffa en motorlyft/motorok för att hålla motorn medans jag drar ut styrväxeln. Går det inte att klara sig utan? Rören till servopumpen är loss, men sitter kvar i bilen, de var inte alls lätta att få bort. Jag har ingen ingen lyft, utan får klara mig utan.

Så, vad gör jag? Har någon något smart knep? Eller ska jag behöva köpa en motorlyft på Biltema för 2300 kr?
Användarvisningsbild
av taxi
En planka och rep är billigare, om du bara ska hålla motorn på plats när du sänker ramen. Glöm inte bort att lossa berörda motorfästen.
Användarvisningsbild
av taxi
Ska du sänka ramen i framkant så har du en motorkudde där. På höger sida har du ett fäste, och ett mellan främre delen av ramen och växellåda.
Användarvisningsbild
av taxi
Det vet jag inte, har aldrig försökt. Jag har gjort tvärtom vid kopplingsbyte dock, fixerat styrväxeln och sänkt ner motor och ram.

Av de dimensionerna hade jag personligen valt 275/[…]

Oljeläckage

På undersidan av turbon sitter det ett r&oum[…]

Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]

Köra EX90 med släp

Hej! Är det någon som har erfarenhet a[…]