Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har just bytt handbromswire på bilen. Vilket jävla jobb det är! :P

Hursomhelst så misstänker jag att bromswiren som biltema säljer är aningen för kort. Jag kunde inte fästa vajern vid bakaxeln, då blev den för kort. Jag justerade vid spaken tills det inte gick något mer och ändå var den för kort. Det slutade med att jag fick fästa vajern provisoriskt vid bakaxeln. Jag kunde dock fästa den i fästet som är under bakdörren.

Har ni samma erfarenhet?

Förövrigt måste jag passa på och tacka Pettsson för den utförliga beskrivningen ang handbromsen. Jag följde allt till punkt och pricka och handbromsen har aldrig varit så bra!
Jag rensade de hålen med en dremel. Plasthylsan gick ända emot, tog hjälp av en blocknyckel storlek 15 och en hammare för att få dit den. När jag drog wiren exakt som dom gamla satt va dom för kort. Det handlade om någon mm. Det enda som funkade va att inte fästa den med klammer vid bakaxeln.

Jag har inte kunnat spänna vid spaken någonting, eftersom vajern måste vara för kort. Jag ser då ingen annan förklaring.
I vilken tråd har dessa vajrar avhandlats förut? Skulle vilja läsa!
Hilmer skrev:Är det rätt vajer, det finns två olika beroende på årsmodell?
Jag har köpt den med artnr 666950. Det skulle vara till både 850 och v70.

Jag vet inte, jag kanske inte lossade tillräckligt. Men jag vågade inte stå med spärrskaftet och bända. Jag tyckte det var stopp.

Det ska tilläggas att det var ett rent helvete att fästa vajern vid handtaget. Det enda som hjälpte var att lossa på vajern vid bakaxeln. Annars gick det inte att få dit det. Det är därför jag misstänker att själva vajern är för kort. Det hade nog gått bra om vajern varit 5mm - 1cm längre.

Av de dimensionerna hade jag personligen valt 275/[…]

Oljeläckage

På undersidan av turbon sitter det ett r&oum[…]

Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]

Köra EX90 med släp

Hej! Är det någon som har erfarenhet a[…]