Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
Återupplivar denna tråd. Jag har samma problem på min v70 från 2004. Det kommer väldiga vibrationer efter att man kört ett tag och runt hastigheten 80Km/h. Frikopplar jag så påverkar inte det ljudet. Ljudet hörs och känns i ratten lite som att någon borrar i bakgrunden. Det försvinner alltid efter ett tag. Supermärkligt! I och med att det kommer och går så är ju inte problemet konstant... Kan det ha att göra med arbetstemperaturen i bilen/hjulupphängningen/motorn? Att ljudet försvinner när motorn hittar rätt arbetstemperatur eller något? Enligt min sambo så har även ljudet kommit när bilen stått stilla på tomgång... Viskositeten i oljan som ställer till det eller vad kan det vara?
av sensonic
Paddeman88 skrev:Hej!
Återupplivar denna tråd. Jag har samma problem på min v70 från 2004. Det kommer väldiga vibrationer efter att man kört ett tag och runt hastigheten 80Km/h. Frikopplar jag så påverkar inte det ljudet. Ljudet hörs och känns i ratten lite som att någon borrar i bakgrunden. Det försvinner alltid efter ett tag. Supermärkligt! I och med att det kommer och går så är ju inte problemet konstant... Kan det ha att göra med arbetstemperaturen i bilen/hjulupphängningen/motorn? Att ljudet försvinner när motorn hittar rätt arbetstemperatur eller något? Enligt min sambo så har även ljudet kommit när bilen stått stilla på tomgång... Viskositeten i oljan som ställer till det eller vad kan det vara?
Rätt likt min bil. Grymma vibrationer runt 80 km/h och 120. Minskar inte vid frikoppling eller växling. Tog tag i ett gammalt dåligt samvete idag och kollade upp höger motorfäste. Tog bort hjulet, vek undan innerskärmen och lyfte försiktigt motorn 5-10 mm. Ni ser själva på bilden, gummivulkningen hade släppt mer eller mindre helt.

Nya motorfästet låg på hyllan sedan ett tag så det var bara att byta. Minst 90% av vibrationerna tycks vara borta. :)

Det finns kvar lite svaga vibrationer men det är nog bara jag som märker det nu. Min teori är att den lösa motorn förstorande dessa småvibrationer mycket.
Bilagor
Motorfäste höger.jpg
Motorfäste höger.jpg (89 KiB) Visad 559 gånger
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Det där motorfästet var ju i helt ok skick och borde inte ha orsakat några märkbara vibrationer. Min motor låg ju och gned sig på subframen, och inte ens det gav några direkta vibrationer(dock ett lite udda missljud).
Ärligt talat märkte jag knappt någon skillnad öht. när jag fick på ett nytt fäste förutom att det där missljudet försvann och att den inte var lika orolig i kurvor(gissningsvis låg motorn och gunga höger/vänster med gamla fästet, knappast optimalt :P).

Jag hade samma problem tidigare och började m[…]

Låscylinder

Många V70 hade problem med tändlå[…]

Begagnade däck? Varför https://aeromot[…]

Oljeläckage

På undersidan av turbon sitter det ett r&oum[…]