Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ECChatare
Ja Lucif3r det var en bra kommentar :D Undrar ibland själv vad man sysslar med... Kanske skulle man köpa en Golf diesel till våren istället för att pyssla med sånt här / L-G
Användarvisningsbild
av Hilmer
Den absolut enklaste och billigaste lösningen är ju att demontera motorerna till ECC´n och ställ spjällen manuellt till full värme och sen reglerar du värmen i kupén via sidofönsterna! :wink: :lol:

Och nej, jag har inte sparat något efter min konvertering.
av ECChatare
Nu ska du höra Hilmer (och andra eventuellt intresserade): Ca 24 timmar efter ovanstående diskussion började värmespjället till förarsidan att funka normalt. Utan att jag gjort ett smack (förutom att börja leta spjäll/spjällmotor). Full kontroll på värmen, från kallaste kallt till varmaste varmt. Bekräftar vad jag länge misstänkt; att min ECC har någon form av medvetande, en slags kolsvart själ i förbund med djävulen. Impregnerad med sadistisk humor vars största glädje är att driva mig till vansinne med temporära, osystematiska fel, konstiga svårtolkade felkoder och en fantastisk förmåga att sluta fungera och börja djävlas när man behöver den som bäst (typ -25C eller kallare). Denna elektroniska varelse måste ha läst av mitt hot om att riva ut ECCsystemet och installera ett manuellt. Och drabbats av dödsångest inför hotet att hamna i containern för elektronikskrot på närmaste återvinningscentral. Så frågan blir nu om man på något sätt kan bibehålla den nyvunna lydnaden hos ECCsystemet med hot och piska eller om man kanske ska satsa på att byta styrenheten mot en ny och förhoppningsvis snällare som tecknat avtal med den andra och mer barmhärtiga makten. För visst måste ECCsystemets själ sitta i styrenheten?
Användarvisningsbild
av Hilmer
Kanske ligger det något i det du skriver trots att första tanken är att både text och tanke är befängd, men faktum kvarstår att under hela förra vintern hade jag en trilskande ecc-motor som med jämna mellanrum bestämde sig för att sluta reglera som det är tänkt och satte även en felkod som gjorde att hela systemet gick in i ett förprogrammerat läge. Byggde t o m en felkodsläsare som enkom är tillägnat ECC´n för att kunna släcka felkoden...
Efter att jag fick tag på en ny motor (ligger fortfarande i säkert förvar i en låda här hemma) så har systemet fungerat till 110% och inte så mycket som en felkod.
Tänkvärt! ;)

Jag hade samma problem tidigare och började m[…]

Låscylinder

Många V70 hade problem med tändlå[…]

Begagnade däck? Varför https://aeromot[…]

Oljeläckage

På undersidan av turbon sitter det ett r&oum[…]