Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Banditen
#1004798
Håller på att bråkar med en V70 2.0-98 (B5202s motor)

Felkoder som är utlästa är följande:
Hjulsensor hö fram + Vä bak
Tandhjul hö+vä
Lamdasond
Hastighetssignal 122
Osv...

ABS ringar (tandhjul) är nya på båda sidor fram, Ni skulle se, på vänster fram satt det 2st tandhjul, så det var inte så konstigt
att gängorna på drivaxeln var obefintliga kanske...

Hjul sensor vä fram är ny

ABS boxen är demonterad och alla lödningar är under kontroll.
Ringarna på bakhjulen ser ok ut.

Varför jag tror att hjulsensorn höger fram inte fungerade berodde på att drivknutsdamasken var monterad felaktigt, (Fett fr drivknuten pressades ut pga dåligt monterad permaflexband, så ABS ringen syntes knappt för allt fett).

ABS;en kör självtest tills ABS lampa och Tracs börjar lysa, trots ovannämnda åtgärder

Min fundering är följande:

Jag har Ohm mätt alla givare via kontaktstycket till abs boxen och får följande värden;

VB 1,093K Ohm
HB 1,108K Ohm
VF 1,103K Ohm
HF 1,107K Ohm


VB utmärker sig, och har även givit utslag som felkod,
Måste det vara runt 1,1K ohm på givarna, eller hur känslig är det???
Användarvisningsbild
av taxi
#1004816
Hej! Vilka felkoder hade du, nummer och beskrivning tack.
Har du mätt både vid givarna och ABS-boxen för att utesluta kablage?
Har du mätt med bladmått så att du har exakt samma avstånd mellan givare och tandhjul på alla fyra hjul? Detta är viktigt för att ha fungerande ABS även i lägre hastigheter.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1004833
Motståndet är inom gränserna, men du bör även mäta växelspänning på givarna. Du mäter alltså "AC" ström medans du snurrar på hjulet. Hur mycket utslag du får på mätaren beror på hur fort du roterar hjulet.

"alla lödningar är under kontroll", då menar du alltså att boxen ej är kontrollerad färdigt än?
#1005107
Hej och tack för feedback...

Bilen har jag tagit över av förra ägaren, då han har gått bet efter ett antal ombesiktningar..

Jag fick ärva en handskriven papperslapp, då fd. ägaren har varit på Volvo och fått felkoder,samt allmän översyn
validerade;

"Hjulsensor hö fram + vä bak"
"tandhjul hö + vä"
"Lambdasond"
"Hastighetssignal 122"
"Kylare- läckage"
"Avgasrör- läckage"
"Hö fram- drivknut"
"Kamrem måste bytas"


Besiktningsprotokoll;

HC-halt tomgång(8.2.1.2) för hög; HC 174(100)
CO-halt förhöjd tomgång(8.2.1.2) för hög; CO2500 7,6(0,3)
Lambda värde förhöjd tomgång(8.2.1.2) felaktigt; Lambda 0,79(0,96-1,04)

Samt aktuellt ABS problem..

Avgasvärden tror jag att jag har fixat, då jag har bytt det klassiska gummiröret vid insuget, som såg ut
som en fiske håv.. Några övriga läckage har jag inte hittat.
Lambdasonden är bytt till en orginal fr skroten med identiska motor nr, lambdan nr, och årsmodell..
Frågan är om ens den gamla Lambdasonden var trasig, då den var utbytt till en pirat med okänt ursprung.
Känns som om motorn "fetade på" med bränsle pga det extra friskluftintaget som jag hittade vid insuget.

Hur som haver har jag inga problem med emissioner(motorelektroniklampa lyser ej mer) efter byte..

Men ABS bekymmer kvarstår..

Jag har mätt alla givare individuellt (vid hjulen) och fått följande värden;

HF, 1,126k Ohm
VF, 1,122k Ohm
H/V Bak, 1,111k Ohm samt 1,118k Ohm

HÖ + VÄ bak är mätt vid kontaktstycket över tanken, vilket medför att jag inte vet vilken som är
HÖ, respektive Vä bak..

ABS boxen är om lödd, dvs alla kända löd punkter för kontaktstycken, samt givetvis alla övriga löd punkter
på kretskortet är kontrollerade. Det fans en "sorgkant" runt stiften för anslutningen till ABS pumpen, vilket var det enda
synliga tecken som kan "spöka".

Jag har även mätt spänningen från givarna (AC) vid "hjulsnurr".
Fram på hö + vä hade jag varierande värden beroende på hjulhastighet, alltså ett avläsbart värde på växelspänning.
Bak däremot hade jag till en början ett värde, som övergick till ett oläsbart värde (O.L på multimeter)
på båda bakhjul..

Märkligt, jag har ändå hyfsat liknande resistansvärden bak..

I min värld så består givaren av en magnetstav med en lindad tråd runt magnetstaven (ex koppar) som inducerar en spänning från tandhjulet, antingen är "lindningen hel" eller så är det avbrott, vilket borde ge sig vid resistans mätning??

Vad tror ni på detta eminenta Volvo forum, är det bakre givarna som är trasiga, eller tandhjulen som är defekta, kanske ska jag för söka hitta en matchande ABS box som inte är om lödd av en hem pulare, dvs jag... är jag helt ute och cyklar..

Mäta avståndet mellan ABS ring och givare känns som overkil, givare sitter på sin plats med tillhörande bult, dvs den kommer inte längre ned samt ABS ringarna fram är nya, de bakre ser lika fräscha ut som fram. hur skall avståndet kunna ändras??

Ps, Volvon har rullat ca 35k mil, men en Volvo är väl odödlig!
Användarvisningsbild
av taxi
#1005191
Vet inte hur dom kan ändras. Jag hade olika avstånd bak på min när jag köpte den, och en ABS som gick igång på torr asfalt i lägre hastigheter. Skilde inte mycket, men en givare bak satt nån millimeter längre bort från kransen och fick ett välriktat hammarslag med perfekt resultat.

Jag fick ca 0,2 mV från tre hjul, och 0,02 från det felande bakhjulet. Reservation för minnesfel här.

Verkar skumt att du får så flummiga avläsningar från bakhjulen, har du tittat på givarna? Kan byggas på mycket bromsdamm och annan skit på dom.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1005237
Du verkar iaf ha rätt bra koll på hur saker och ting fungerar :)
Det stämmer att givarna är induktionsgivare, som då genererar strömimpulser när kransen roterar. Därför är det ju riktigt kinkigt med att kransarna är hela, raka och tydliga, samt att givaren sitter rakt med rätt avstånd.
Det du kan prova med är att ta loss givarna, göra hålet och anläggningsytan helt plana och rena, och sen montera tillbaka givaren.
Det är allt för vanligt att folk byter/tar bort/sätter i givare utan att rensa bort rost och skit, med resultatet att givaren inte blir att sitta 100% korrekt, med diverse felläsningar som följd.

Mätte du AC direkt på givarna, eller framme vid boxen? Om framme vid boxen, prova direkt på givarna. Får du bättre utslag då så är det troligen något knas med kablaget från givaren fram till boxen, tillräckligt lite för att inte visas med resistans, men tillräckligt mycket för att knasa till strömimpulserna.

Dina avgasvärden beror nog mycket på att du har läckage i avgasröret, eftersom främst besiktningen mäter värdena i ändröret, och då räcker det ju med minsta lilla läckage någonstans på avgasröret för att värdena ska bli helt åt h-e.

Lambdasonder är EXTREMT känsligt på dessa bilar. Kortfattat kan man INTE byta till NÅGOT annat än en exakt likadan orginalsond. No-name/universal sonder fungerar i 99.9% aldrig som dom ska på våra bilar. Så det är bra att du bytt ut den skiten mot en förhoppningsvis rätt sond(det förekommer lite olika sonder på olika bilar, men eftersom du var så noga med motor, sondnr och årsmod. så bör det vara rätt).

Och ja, har man vakuumläckage, t ex vid insuget, så kommer lambdan skrika över att bilen går magert, säga åt styrdonet att spruta in mer bränsle, medans LMM skriker "nej! den luften finns inte !!!" och det blir en jäkla konflikt mellan lambda och LMM, vilket oftasts slutar med att bilen går fett, för att nästan sekund gå magert. Ibland märks det knappt förutom att avgasvärdena är åt h-e, men ofta så blir bilen rätt slö(nu har ju du iofs den absolut mest värdelösa motor som finns, så lär väl knappt märkas :lol: ).
Saknar Android Auto

Det finns enbart Apple CarPlay att köpa m[…]

Har letat ett spöke i min 1988 240 med vanlig[…]

Stort tack för alla tips och länkar, pre[…]

Rimligt är att bilfirman gör felsök[…]