- fre 18 sep 2015, 18:19
SubMarine skrev:Nu hittar jag inte vilken motor du har i bilen men jag gissar på en 10V med 140hk? I så fall säger felkod 1-2-2 att styrenheten registrerat fel på givaren som mäter lufttemperaturen på luften in till motorn. Eftersom din motor inte har någon luftmassemätare används informationen från denna temp-givare tillsammans med tryckgivaren i insuget för att räkna ut motorns fyllnadsgrad och således hur mycket bensin som ska tillföras. Detta bör kunna påverka ditt lambdavärde så jag skulle kolla igenom kablaget till givaren så att de inte är skadade som en första undersökning.Jag kan kika på kablaget om någon synlig skada finns. Har du en aning om vad en ny givare kostar? Några hundralappar?
Condition
DTC 1-2-2 is set if the signal from the air temperature sensor corresponds to a temperature below -40°C (5V) or above 120°C (0V).
Substitute value
If the water temperature is below 20°C, the control module assumes the air temperature is the same as the water temperature; otherwise, it takes the air temperature to be 20°C.
Possible source
Signal lead shorted to ground or another supply lead.
Open-circuit in signal or ground leads.
Faulty air temperature sensor.
Fault symptom[s]
No noticeable symptoms.