Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av AxelT5
Hej!

Jag har för en kort tid sedan fått lambda-lampan att lysa på T5:an. Då satt det en öppen dumpventil på bilen. Den öppna dumpventilen har suttit på sen jag köpte bilen, men den har aldrig gått riktigt rent enligt min menig. Men nu går den jättedåligt efter att lambda-lampan började lysa. Skall tillägga att det sitter ett BSR-chip i bilen också.

I ren ilska plockade jag bort den öppna dumpventilen och satt dit originaldumpen nere på turbon, så det är en felorsak mindre.
Nu när originaldumpen är på plats och lambda-lampan lyser ännu. Bilen går inte rent. Den blir liksom inte fullt tryck när man ger järnet och så kommer det avgasknallar ibland.

Så jag snickrade ihop en felkodsläsare med hjälp av lite kabel och en lysdiod. Den felkodsläsaren fungerade kanon! Men jag fick fram felkoden 3-2-5, vilket verkar vara "Minnesfel, styrbox" samt 2-3-2 "Regina Adaptiv lambdareglering tomgång, vid övre eller undre gräns LH 3.2 Motr 1.8 Fenix 5.2 -Adaptiv lambdareglering tomgång, vid övregräns (för mager)"

Den förstnämnda 325 står det väldigt lite om och 232 verkar att bilen drar tjuvluft, eller liknande.

Hur skall man gå vidare och vad kan felorsakerna vara?

Rimligt är att bilfirman gör felsök[…]

Det är enkelt att köra slut på en […]

Det är säkert redan diskuterat men jag […]

Jag har visserligen bara fått den till min E[…]