Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av gubbstrutt
Luci3fer jo jag får hålla örat på det här. Det låter väl inte så jävligt (jämnfört med min tidigare audi 80) hör det bara om man startar med dörren öppen.
bilen har rullat 31+k mil. Köpte den av en polare som hade den i 3-4 år han var analt
noga med oljebyten högst 800 mil typ Vevhusventilationen funkar bra och så ser oljan alltid fin ut på stickan o även rätt fin
när man tömmer tråget Finns stämplar i service boken fram 29k mil dock har de flesta ej uppgett vad de gjort i boken utan bara kryssa i bas eller underhålls service
och jag vet ej skillnaden på bas och underhålls service vad är skillnaden???

:oops: ser nu att det är dags för oljebyte har visst kört 1200mil sen den 15e maj då oljan byttes sist.

TobbeVictor jag bytte den där reglerventilen för att motorlampan bråka och det vart felkod 640A kamaxel reglering mekaniskt fel.
Bilen vart även ännu slöare än vanligt i samband med det.
Inte för jag hittade nått fel på den som satt ?:-/ men sen bytet ingen kod ingen lampa piggare bil. jag tänkte köpa en ny men var som sagt för snål för det :)
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
Ok tackar ska ju ändå byta snart så det kan jag ju testa nån 5w40 olja.

TobbeViktor hitta du nått uppenbart mekanist fel på din gamla vvt reglerventil bortsett från att det larma för den?.

Well tackar för svar till alla drabbade.
Senast redigerad av 1 gubbstrutt, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Min erfarenhet säger att lättflytande oljor kan ha motsatt effekt, dvs att tickerier kan framhävas tydligare. Oljan "dämpar" inte ljudet lika "bra", men det betyder ju faktiskt inte att den faktiskt tickar mer, det bara hörs mer(vilken otroligt bra förklaring va :lol: ).

Men och andra sidan börjar lättflytande oljor smörja snabbare än dom tjockare, iom att den rinner lättare kall. Nu så här på sensommaren/hösten så är det väl inte direkt någon skillnad dock, det är mest på vintern lättflytande oljor har en stor fördel, speciellt om bilen står ute i kylan. Och andra sidan är det inte lika kinkigt med en sugis som en turbo, men det skadar ju aldrig att byta till något annat än siraps-olja :mrgreen:
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
Det var väl vad jag tycker en bra förklaring. Har väl ungefär samma erfarenhet som du.
Jag har hittills aldrig haft nått bekymmer med min #host# Biltema 10w 40 delsyntet vad jag märkt startar alltid lätt.
Men när det är typ 15-20 minus o neråt använder jag alltid motorvärmaren det gör väl en del.
Men jag tänker testa o se om jag märker nått.

Hade vanlig ej syntetisk #76 10w 40 olja i min 142a och när den stod utan motorvärmare över natten gick det tungt som fan o starta.
Minns en gång det var drygt minus 30 utan motorvärmaren den hade stått över natten då fick jag ställa 2st fest marsaller under tråget ett tag :lol:
ej att reka direkt men men..

Nu 2015 09 18 har min s70 slutat att ticka för länge sedan var kanske nått skit i nån ventiltryckare som nu släppt :D .
Har samma biltema olja som innan. Japp lång tråd för nått som gick bort men de kunde ju ja inte veta då :) .
Saknar Android Auto

Det finns enbart Apple CarPlay att köpa m[…]

Har letat ett spöke i min 1988 240 med vanlig[…]

Stort tack för alla tips och länkar, pre[…]

Rimligt är att bilfirman gör felsök[…]