Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lutzen
Hej detta har säkert kommit upp flera gånger men att jag söker på helt fel sätt på internet. Så hoppas detta går bra eller så får ni gärna tipsa mig om där denna fråga har diskuterats tidigare..
Jag har en 855:a 96 med B5252s motorn den är tyvärr helt slut.. Och jag behöver byta och tänker hålla det helt lagligt så den kan användas på väg,
Sen har jag en komplett V70 99:a med B5252FS motorn så min fråga är går det att använda den motorn till min 850 och vad behöver i så fall bytas mellan bilarna om det går. För den enda skillnaden jag kunde se lite snabbt är att 850in har egr o sekundärluftpump medan V70 inte har det..
Tid har jag gott om så det är ingen fara..har även kollat på s/V70 att de även har en B5252s motor i visa av dem även dem är utan egr och sekundärluftpump.. Så är något av detta ens möjligt eller måste jag hålla mig till att leta efter 850 motor.

Är väldigt tacksam för era svar o erfarenheter.

Och en liten avstickare
Vad skiljer på b5252s och b5252fs för övrigt..
Jag har kollat Wikipedia o diverse och detta enda jag lyckades hitta var elektrisk bränsleinsprutning på FS? Men det har ju alla
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Nu kommer jag inte ihåg skillnaden mellan vanliga F och FS på rak arm, men det är inga stora skillnader. Båda är 10V och använder sig utav Fenix-styrsystem. Kontrollera att FS-motorn inte har elektroniskt spjäll eller sepparata spolar och/eller VVT bara(den SKA inte ha det, det var bara B52x4xx-motorerna som fick det i samband med ME7 styrsystemet, men kolla för säkerhets skull).

Ska man verkligen hårddra det så får du inte byta till någon motor med annat modell nummer, t ex gå från B5252S till B5252FS.
Men ärligt talat tror jag ingen kommer bry sig, båda kommer lämna samma effekt iom. att du behåller dina gamla styrboxar, båda är 10V, ingen är turbo osv osv. Möjligen att FS-blocket har uppfräst vevhusventilation, vilket F inte har. Men det enda det gör isf är att vevhusventen fungerar bättre, vilket leder till friskare motor, vilket leder till bättre miljövärden, vilket bör göra besiktningen glad :P

Hade du därimot bytt från B5252 till t ex B5254 så hade det varit en annan 5a, det hade inte blivit godkänt av någon som gör sitt jobb.

Själva motorbytet är bara att hinka ur den gamla maskinen och i med den nya. Inga konstigheter där iom. samma styrsystem osv.
Har den ena automat och den andra manuell så måste svänghjul bytas mellan motorerna dock, men det är ju inga konstigheter det heller.
av Lutzen
Tack så mycket jag ska kolla upp det med spjället.. Det var ju skönt att man inte behöver byta boxar o kabelstamen i motorrummet o dylikt..

Rimligt är att bilfirman gör felsök[…]

Det är enkelt att köra slut på en […]

Det är säkert redan diskuterat men jag […]

Jag har visserligen bara fått den till min E[…]