Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lupo
Hej!
Är ny här men har sökt på nätet efter lösning på problemet:
Har en 855-516GL/SE-paket, motorkod:B5252S, regdatum:940421 (borde vara årsmodell -94)
Den är ibland svårstartad. Företrädesvis när den är varm.
Allt tyder på att det är startmotorn som kärvar.
Batterispänningen går ner till 6-7 volt.
Men det knepiga är att motorn skakar vid misslyckade startförsök och när motorn ändå startar vid ett nästan misslyckat startförsök
så går motorn väldigt dåligt och stoppar omgående när man slutar gasa.
Dessutom så har den börjat hacka/rycka korta sträckor när man är ute och kör.
Detta gör att jag misstänker att det finns ett tändningsfel med i bilden och att det inte handlar om kärvande startmotor.
Motorn slår helt enkelt stopp eller går dåligt p.g.a. att tändningen hoppar fel ibland.
Visst kan jag tänka mig att en kärvande starmotor drar så mycket ström att spänningen minskar så mycket att tändningen felfungerar men de gånger den startar så återkommer ju spänningen både från batteriet och att generatorn laddar.
Någon som har en idé eller känner igen sig?
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Prova med startkablar från en annan bil som har ett bra batteri försvinner problemen så är det troligast att du har ett dåligt batteri.
av Lupo
Nej, så enkelt som ett dåligt batteri är det inte. Det är provat.
Jag skulle vara säker på att startmotorn kärvar om det inte var för att motorn skakar alldeles för mycket vid dessa misslyckade startförsök.
Och att då motorn startar vid ett nästan misslyckat startförsök så går den dåligt/ryckigt under den tid som jag håller den vid liv genom rejält gaspådrag. På dessa 15-20 sekunder borde både batteriet återhämta sig och även generatorn börja ladda.
Visst skulle jag kunna byta startmotorn men något säger mig att det är något annat som spökar.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Även om batteriet inte är huvudorsaken till felet till fråga så är batteriet kasst. Ett bilbatteri ska ALDRIG gå så lågt i spänningen. Redan vid 8-9V börjar batteriet ta skada. Sjunker det ännu lägre som typ 7V är det tämligen säkert att en eller flera celler har tackat för sig.
Styrdonet stänger förövrigt av sig runt 9-10V, så återigen, sjunker spänningen så mycket är det inte konstigt att bilen går ett lass skit, med ett styrdon som pendlar mellan avstängt och påslaget.

Om du har manuell så prova rulla igång bilen, med fulladdat batteri givetvis. Går den bättre då så är det troligen startmotorn som felar. Blir det ingen skillnad så får du fortsätta felsöka.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Du har inte varit och grejat vid typ fördelaren och råkat sätta någon tändkabel på fel plats?
av Lupo
Tack för tips!
Det här med att batterispänningen sjunker tyckte jag inte var konstigt.
Om man skulle sätta en låsning på svänghjulet så att startmotorn inte kan gå runt vid startförsök; skulle det då vara rimligt att batterispänningen går ner till 6-7-8 volt?
8-9 av 10 startförsök går alldeles utmärkt och motorn fungerar perfekt.
När, som Lucif3r säger, styrdonet slutar fungera vid 9-10 volt så kanske den inte fungerar bra igen förrän motorn stoppat och styrdonet får börja om på nytt.
I så fall tror jag på att det är startmotorn som kärvar ibland och är ensam felkälla.

Rimligt är att bilfirman gör felsök[…]

Det är enkelt att köra slut på en […]

Det är säkert redan diskuterat men jag […]

Jag har visserligen bara fått den till min E[…]