Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lutzen
Hej alla glada Volvo ägare..
Jag har sökt på Google,garaget,även här på jagrullar.se , youtube,ja nästan överallt men inga svar..så nu testar jag här
Jag håller på att renovera min Volvo 855 1996 2.5se, och jag vill plocka bort hela ac-systemet för jag kommer inte installera ett nytt heller. Systemet är tomt sedan länge.
Min fråga är vad behöver jag göra och behöver Jag plugga saker?
Jag är väldigt tacksam för all hjälp jag kan få om detta..

Och ifall det redan finns en tråd om detta..
så ber jag så hemskt mycket om ursäkt.
Ptja, det är väl typ bara att ta bort alla AC-rör och kompressorn. Något mer än så "behövs" väl inte. Du kommer dock få felkoder på AC'n, men det är ju inget som påverkar funktionen(mer än att AC'n slutar fungera... den AC'n som ej längre existerar i bilen^^, samt att ECC-panelen kommer blinka lite en stund).

Eftersom allt ska bort så är det ju inte svårare än att följa alla rör och demontera. Möjligen att du gör det "enkelt för dig" och pluggar rören som går in i kupén, och lämnar dom.

Men varför vill du plocka bort AC'n? Även om du renoverar bilen så sänker ju avsaknad av AC värdet på bilen avsevärt.
Det är ju många idag som vill a AC i bilen så jag förstår inte riktigt varför du vill ha bort den. Men du kan ju alltid sälja delarna från AC-systemet sen :)

Det enda som jag vet vad du behöver om du nu tar bort kompressorn är väl en ny multirem för bilar utan ac. Den är lite kortare än den som du har på bilen nu. Sen tror jag inte att det är något mer direkt du behöver någon annan kanske vet mer :)
Ja det är så att hela ac-systemet är mer eller mindre sönder rostad och misshandlat.. Sen så tror jag tyvärr inte det hade ökat värdet något större då jag är ägare nr 21 på den..
Sen så vet jag att ifall jag skulle sälja den så hade jag inte ens fått ut hälften på vad jag lagt/lägger på den.. Så eftersom den är i relativt bra skick men inget värde så renoverar jag den till mig själv för att kunna ha en säker pålitligt bil.. Som håller i många år till utan problem.

Tack för era svar nu vet jag hur ja ska gå tillväga iaf..
Saknar Android Auto

Det finns enbart Apple CarPlay att köpa m[…]

Har letat ett spöke i min 1988 240 med vanlig[…]

Stort tack för alla tips och länkar, pre[…]

Rimligt är att bilfirman gör felsök[…]