Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av chrisf
Nej va tråkigt! Stackars bil!!

Varje gång jag ser en rostig bil eller en bil på skroten eller en skadad bil, speciellt 850(5) så blir jag alltid lite.. naaw, stackars bil, ingen som tagit hand om dig! haha.. Vet inte varför, men just för dessa bilar.. förmodligen för att vi har en sån också som vi försöker ta hand om så gott det går :P

Givetvis förstår jag om man varken har tid, ork eller pengar för att fixa. Men fortfarande tråkigt. Det betyder ju samtidigt, om den åker till skroten vill säga, att ytterligare en försvinner. :(
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Hmm... Visst, det kostar att göra alla dom reparationerna, men sen vet man ju att det är gjort och kommer hålla bra länge frammåt.
Köper man en annan begagnad bil så är det ju ingen garanti på att den kommer kräva mindre reparationer. Ska väl kanske vara om man köper en -15 eller nått sånt, men då pratar vi ju helt andra summor än att byta en sketen kisse och kamrem/pump...

Bättre att fixa den nuvarande, då vet man vad man har, istället för att köpa ytterligare en gris i säcken(vilket alla bilköp egentligen är...).
Visst, man kan ju ha tur i sitt bilköp, som jag med V70in. Fortfarande inte uppe i 5k i reparationer under dom dryga 3år jag haft den(och den köptes med bes. 2or!). Visst finns det fel på den och den har lite skumma ideer för sig ibland, men vafasen, det är en gammal misshandlad(av sina föregående ägare) bil. Tycker det är skoj att den har lite "personlighet" :P.
... Men sen kan man ha en jävla otur också, som jag med gamla 945an... Den kostade mig typ 40k i reparationer och bärgningar under dom första 2 åren... Men sen gick den underhållsfritt i dom nästa 6år jag hade den också, förutom någon liten skitsak här och där. 945an lagades dock uteslutande på volvoverkstad(därav den skyhöga summan), medans jag lagar V70in själv i den mån som är möjligt. Vindrutebyte och korrekt hjulinställning är väl något jag inte direkt kan göra själv hemma med dom verktyg jag äger :roll:

Så tänker iaf jag. :)
av Chronaus
Ok jag har nu efter mycket övervägande gjort upp en plan över hur jag ska gå till väga för att slippa leva på nudlar resten av året. Jag kör och besiktigar bilen först som den är och ser om det är ännu mer som behövs fixas enligt dem. Antagligen gör ju katten att bilen varken går igenom avgasrening eller ljudnivå (?) så jag får en tvåa där. Förhoppningsvis inga fler. I så fall ringer jag verkstan och kollar vad han tar för att sätta in en ny kat. Sen kör jag hem och fixar kamrem och vattenpump på egen hand, har inte gjort det själv innan men har tillgång till information som bör räcka. Lyckas jag med detta har jag endast lagt ut ca 2000 i delar. Sedan köper jag en kat på biltema och kör till verkstan då jag saknar svets...

När jag är klar med detta bör det vara dags att byta till vinterdäck så jag kan skjuta på den utgiften lite till =). Klart man ska låta trotjänaren få en extra chans till... har ju bara gått ynka 24k än så länge...
Användarvisningsbild
av taxi
Köp begagnad katalysator istället, dom brukar hålla bra. Jag fick 1000 kr för min som hade gått 35 000 mil :D
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
Vinter hjul finns på blocket o säkert här med på säljsidan se till så att däcken inte är äldre än 2-3 år det ska man kunna se på däcket
på nått sätt har ja hört..
Användarvisningsbild
av Lucif3r
gubbstrutt skrev:Vinter hjul finns på blocket o säkert här med på säljsidan se till så att däcken inte är äldre än 2-3 år det ska man kunna se på däcket
på nått sätt har ja hört..

.... Men nu var det sommardäck han behövde ;)
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
Jaja :oops: Jag såg nu att det var sommardäck han behövde först sen vinterdäck eft hela operationen var klar.
Eller hur?.
Felkod, problemet löst

..Satt ingen ventil på bilen, hittade kont[…]

Jag skulle byglat i sockeln till bränslepumpr[…]

Det här skrev jag i en tråd 2018, tror […]

Problem med volvo v70-99

Det är lite dubbla budskap om P167x-felkoder[…]