Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tommy855
Hej är det någon här som byt ratt på 850 med airbag själv?(Min är väldig sliten efter 61000mil)
(RO)
Användarvisningsbild
av Sparkz
Koppla bort batteriet.
Vrid ratten 90 grader åt sidorna så kommer du åt skruvarna till bagen, snett bakifrån. (Torx)
Lossa kabeln försiktigt och lägg undan bagen.
Sätt inte på tändningen när den är urkopplad, då lyser SRS-lampan sen.
Lossa skruven i mitten på ratten, men ta inte bort ratten än.
Kabeln till airbagen går genom en kontaktrulle, en flatkabel som är lindad som en spiral. Den går bara tre varv åt varje håll, vrider man mer går den sönder. Ställ ratten och hjulen rakt.

I ett hål i skummet sitter en liten skruv med ett plastband på, den används för att låsa kontaktrullen. Flytta den till hålet i rullen som sitter snett uppåt från centrum.
Vrid inte på ratten när rullen är låst!
Lyft av ratten försiktigt och trä ut kabeln från rullen.

Om det händer något med rullen så du inte är säker på att den är centrerad så är det bara att vrida den åt ena hållet till stopp, och sen tillbaka tre varv tills skruven går att få i.

Sätt ihop i omvänd ordning, glöm inte att flytta tillbaka låsskruven. Sätt på tändningen innan du kopplar på batteriet. Har något hänt som gör att bagen skjuter så är det bättre att vara utanför bilen... :shock:
av Tommy855
Okey det verkar ju vara enkelt.
Tackar Sparkz För ett snabbt svar!!
av CTS
när du har kopplat bort bartteriet så vänta ca 30 min innan du börjar med ratten .
Användarvisningsbild
av v70r awd 04
Tommy855 skrev:Hej är det någon här som byt ratt på 850 med airbag själv?(Min är väldig sliten efter 61000mil)
(RO)
är det ingen kvalite på grejerna länggre :lol: :lol:
av Gabber
hahaha
Användarvisningsbild
av Lindepär
En trevlig rattmuff som är lagom långhårig kan ju också "dölja problemet" :D . Man blr ju besviken när inte grejorna håller på en nästan bara inkörd bil :D :D
av JDK82
lånar tråden...... om man byter till en ratt utan airbag, kommer srs lampan lysa hela tiden då?
Användarvisningsbild
av #27
JDK82 skrev:lånar tråden...... om man byter till en ratt utan airbag, kommer srs lampan lysa hela tiden då?
Ja.
av *pettson*
CTS skrev:när du har kopplat bort bartteriet så vänta ca 30 min innan du börjar med ratten .
volvo har 1 minut i avaktiveringstid. Rolls royce har 30 min..
Vilken mjukvara har ni?

Tycker även att Google navigeringen är m[…]

Blöddrande Motor

AWD? Har ingen kunskap i frågan men tä[…]

Ett nytt batteri borde ju inte laddar ur p&ari[…]

Balans ljudsystem

Så här ser det ut i min.. Dom kund[…]