Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Gr3ken
Hej alla glada ägare!!
Snabb fråga vilken typ och vilken olja, är den bästa för bilen jag kör?
Bilen jag har är det som står på min profil?
Tack på förhand!!
av roh66
sicnarf skrev:http://www.verktygsboden.se/motoroljor/ ... le.-10w-40
Denna har jag kört på i 5 år. Lämpar sig till gamla motorn då den har tillsatser.
Efter 1 år är den lika ren och fräsch som då jag bytte.
Rekomenderas verkligen!!!!!
Hmm..en olja som är lika ren och fräch efter 1år gör inte sitt jobb.
Oljan ska rena motorn från sotparticklar och dylikt.
Skitigare olja = bra renande egenskaper.
Hur som haver,jag kör med biltemas olja. Fungerar utmärkt.
Mvh.R.
av roh66
Du skrattar "sicnarf" men så är det,oljan ska bli svart. Oljan har fyra uppgifter: smörja,kyla,rena och täta.
Jag tror nog inte att biltemas olja är världens bästa men den uppfyller dem kraven som
ställs på 7/940 med råge.Och till rätt pris dessutom. Men visst,det fungerar lika bra med
svindyra "märkesoljor" oxå. :wink:

Mvh.R.
Användarvisningsbild
av lennarte
sicnarf skrev:Hahaha! Biltemas oljor blir ju svart efter 100 mil. Ska de vara bäst då ? :-)
Att oljan inte blir svart kan ju ha 2 orsaker, Antingen löser den inte "skiten" eller finns det inget att lösa upp. Löser den inte "skiten" är det ju definitivt inte bra.
Hade ju problem med frugans Passat som "koksade" igen. Hade nere oljetråget och bytte oljeröret till oljepumpen. Efter grundlig rengöring av det jag kom åt att göra rent körde jag motorn på "billig" olja och hällde i "invändig motortvätt" vid 2 oljebyte på c:a 100 mil. Kollade oljestickan förra veckan inför nästa oljebyte, såg ganska ren och fin ut, hällde i rengöring igen enligt instruktionen och kollade oljan igen efter 15minuter. Inte "kolsvart", men bra mycket mörkare än 15 minuter innan. Då har jag kört på en "bra" olja (Mobil 2000X delsyntetisk) och kört ungefär 6 - 800 mil sedan "haveriet". Så hädanefter blir det nog en sådan burk vid oljebytena. Ska testa på Volvon vid nästa byte snart. Den har gått 1 år nu (450 mil) sedan förra bytet. oljan är lite mörk men absolut inte svart (samma olja).
Det jag "hällde i" heter SONAX Motor clean, kostar 129:- på AD-Center. Finns säkert flera fabrikat och varianter.

Mvh
Lennart

https://www.m3.se/article/3085074/forsta-bilderna[…]

Stefans 968

Tog en tur i solen igår, bilen kändes j[…]

Tungt lastad 945

Jag hjälpte förre ägaren till min 7[…]

Felkod ecm-2520

Vanligast är att bränslefiltret inte b[…]