Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Jag har en Volvo 945 ltt -96 med en B230FK.. Har fått ett problem med bilen, den drar olja som fan men även LITE KYLARVÄTSKA.. Den trycker till och med ut olja genom oljestickan. Jag konstaterade igår att turbon var slut, låg olja överallt. Men sen idag hämtade jag en turbo. Jag hade grubblat lite över att problemet kanske inte bara är turbon.. Så jag gjorde idag ett komptest på cylindrarna, tog ut alla tändstiften och började mäta, resultat:
1: 9 bar
2: 10 bar
3: 4 bar
4: 9 bar

Detta tyder ju på att tredje kolven är kass.. Detta ger, som jag ser det. Tre möjliga alternativ:
Alternativ 1:
Värsta tänkbara.. Kolven/kolvringarna så komtrycket går ner i sumpen där av olje övertrycket.
Alternativ 2:
Eftersom den tar lite kylarvätska, kan toppackningen ha gått då och det därmed ger det samma fenomen?
Alternativ 3:
Kanske inte så troligt.. Men det borde väll inte vara ventilerna som gör detta?

Om jag inte är helt ute och seglar så är alternativ 3 uteslutet. Men finns det någon som vet/varit med om samma sak, som kanske vet om det bara kanske är packningen eller om det bara är att byta motor. Renovera det orkar jag inte.
Kiddee skrev: Så jag gjorde idag ett komptest på cylindrarna, tog ut alla tändstiften och började mäta, resultat:1: 9 bar2: 10 bar 3: 4 bar4: 9 bar
Om du "duttar" i lite olja i tändstiftshålen (ett par pump på en vanlig oljekanna) och gör om komp.provet (tänk på att du ska ha "full gas) så ska värdet på cyl. 3 höjas ordentligt (även dom andra höjs lite) om det är fel på kolv och/eller ringar. Att det "tar" kylarvatten kan ha många orsaker, topp.packning är bara en. Det kan vara topp.packning båda felen, men då kan du ha ett tredje fel att den "trycker ut" olja genom oljestickan (vevhusventilationen). Det kan vara så pass "enkelt" att det "bara" är topp. packningen, i vilket fall måste du lyfta av topplocket får att kolla. Om du då häller bensin i cylindrarna (vrid motorn så kolvarna står lika högt), lika mycket i varje, så ser du direkt om någon kolv eller ringar är trasigt. Gör du likadant med topplocket (kamaxeln borttagen) set du direkt om du har dåliga ventiler. Bensinen "rinner igenom" ganska omgående om det är något fel.

Mvh
Lennart

https://www.m3.se/article/3085074/forsta-bilderna[…]

Stefans 968

Tog en tur i solen igår, bilen kändes j[…]

Tungt lastad 945

Jag hjälpte förre ägaren till min 7[…]

Felkod ecm-2520

Vanligast är att bränslefiltret inte b[…]