Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Igor87
Hej!

Efter att chefen lurat på mig en gammal 740 årsm. 87 med b230f motor känns min vardag inte lika säker som förut. Såhär ligger det till:

Bilen går helt o hållet felfritt 99% av gångerna. Startar fint oavsett varmt eller kallt, fuktigt eller torrt. Dock har det hänt att när jag ska åka så är den helt tvärdöd. Går som den ska på startmotorn men absolut noll antydan till att tända. Efter några startförsök, både korta och långa går jag och hämtar ett batteri och kablar i garaget. Kopplar på och bilen startar snällt som vanligt. Och missförstå mig inte nu, den snurrar på precis lika bra på starten utan extrabatteriet. Jag ringer chefen och undrar om han vet va det kan vara. Han säger då att det har hänt någon gång tidigare men då hade den stått bra länge. Skulle vara tacksam för idéer. Mvh
av sicnarf
Han har nog hallgivare i fördelaren tror jag. Kolla upp det. Men det är samma sak som vevaxelgivare som jonsson933 menar. Kolla också på ditt bränslerelä. Glapp i dess lödning kan ge såna fel.
av Igor87
Hej igen! I morse startade inte bilen igen. Passade på att kolla några saker. Bränsle till spridarbrygga kommer då jag slår på tändningen. Så förpump och huvudpump samt pumprelä bör kunna uteslutas. Rev av en tänkadel och satt dit ett nytt stift. Ej ngn gnista. Efter att ha skakat runt på tändkablarna, Vevaxelgivaren (det sitter en sån, ej ngn på kamaxeln) och knackat lite på spridarreläet startar bilen. Utan starthjälp denna gång. Tror säkerligen det är vevgivaren som är kass. Kan man mäta den och kolla? Sen undrar jag om spridarreläet kan göra så man inte har gnista? Funderar även om tändmodulen kan vara orsaken?! En bekant hade problem med sin motsvarande kamaxelgivare och då gick bilen ibland för att sedan lägga av under färd... Min går alldeles utmärkt bara man får snurr på den! Tack för svar:)
av sicnarf
Testa mäta i anslutnings kontakten till vevaxelgivaren vid torpedväggen precis nedanför vindrutetorkaren. På 2 avstiften i den kontakten ska det vara 300 ohm tror jag. Men då du får fram soppa så kan det inte vara det. Spridarrelät kan du öppna och löda om. Inte så svårt. Får du inte ström dit så öppnas inte spridarna. Kan vara tändmodul också. De är inte dyra att byta. Men jag tror det är spridarrelät som är ditt problem. Hade du haft fel på tändmodulen så hade det varit fel under gång också. Och det har inte du. Så testa löda om ditt spridarrelä på kylbehållaren först.
av Igor87
Hej o tack för bra svar! Syrrans kille hade ett stycke vevaxelgivare låg i garaget. Monterade och det verkar fungera! Kan ju inte veta helt säkert än men jag märker att den startar jämnare och "mjukare" än innan då den brukade liksom hosta igång. Tack igen. Mvh

https://www.m3.se/article/3085074/forsta-bilderna[…]

Stefans 968

Tog en tur i solen igår, bilen kändes j[…]

Tungt lastad 945

Jag hjälpte förre ägaren till min 7[…]

Felkod ecm-2520

Vanligast är att bränslefiltret inte b[…]