Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

som rubriken lyder, vad för sorts tryckplatta och lamell skall jag ha på min 745 16v med m46 låda ? endel säger att de funkar och håller med vanlig platta och lamell från en b230f. men priset på ett kopplingskitt till 16v och gl är stor så vad är egentligen skillnaden ? Med vänlig hälsning,
Någon annan får rätta mig om jag har fel, men när 16V motorn kom hade den en kraftigare koppling och en kraftigare växellåda (samma dom turbon?). Då gick det inte att sätta dit en "vanlig" koppling (fel splines på lamellen) men senare B230 motorer har samma växellåda (OD-modellen i alla fall). Kopplingen till 16V motorn är kraftigare och tål mer "hästar" (viktigt när man "drar" mycket), men tar man från senare B230 modeller ska det passa ren mekaniskt. Det går inte att läsa sig fram till det genom katalogerna (det finns för många alternativ), men om man har det nerplockat går det att jämföra så det blir rätt. Jag köpte begagnat (från samma år och modell) när jag bytte växellådan (och kopplingen) på min 16V.

Mvh
Lennart
zamme skrev:Lennart har rätt, 16v har samma koppling som turbon har
Okej. Så vad säger ni, klarar en vanlig gl kopplingen jobbet ? Ska inte dra några släp eller liknande men tung högerfot kan förekomma. kan även köpa beg lamell som är till 16v men frågan är om den är starkare än en helt ny gl lamell ?

https://www.m3.se/article/3085074/forsta-bilderna[…]

Stefans 968

Tog en tur i solen igår, bilen kändes j[…]

Tungt lastad 945

Jag hjälpte förre ägaren till min 7[…]

Felkod ecm-2520

Vanligast är att bränslefiltret inte b[…]