Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Maacke
Hej, skulle vilja byta ut växelspaksknoppen på 780 som börjar bli riktit klapp så nu kommer en kanske lite dum fråga men hur får man separerat själva knoppen från kablarna på en m46 låda, har kopplat loss kablarna från knappen och kontakten under mittkonsollen men man får ju inte ut sladdarna genom plastbiten i knoppen och inte heller den andra kontakten upp genom knoppen heller, och skulle inte vilja börja klippa av dom heller.
Har både Allt om volvo 740 och haynes 740/60 men får inga svar där. Kanske inte den där irriterande plastbiten finns i alla modeller?
av JE Jr
Om du lossar på inlägget med växellägena i knoppen så ligger OD-knappen löst där, dra upp den så sitter det flatstiftskontakter du kan ta bort. Det kan vara lite korta sladdar, men det brukar gå bra. Sen kan man ta loss knoppen.

Eller missförstår jag dig? Nog går väl knoppen att dra upp när du lossat de de flatstiftskontakterna?
av Maacke
Jo har kommit så långt men det sitter nån plastbit i stiften som gör att det inte går att dra upp knoppen.
Har provat trycka ner den ganska hårt men vill inte gå igenom alls

Bild
Användarvisningsbild
av päpplet
Brukar sticka ut en liten hulling på den plana sidan av kabelskon så där får du peta in en riktigt liten radiomejsel mellan plasten och kabelskon, sen kan du dra ut kabelskon. Lite pillrigt men det går
av Maacke
Verkar inte vara så här, hålen på undersidan är fyrkantiga vilket gör att kabelskona är för breda för att tryckas ner, men ska inspektera dom noggrannare imårgon
Användarvisningsbild
av lennarte
Har inte själv "grejat" med växelspaksknoppen, men har för mig att jag läst någonstans (Haynes?) att man lossar kablarna under växelspaken och drar upp både knoppen och kablarna. E.v får man kanske då plocka bort växelspaken och jobba "på bänken".

Mvh
Lennart
av Maacke
Joo det blir nog nästa steg att ta bort spaken helt, det skulle ju gå att ta bort knoppen med kablarna bara inte det skulle vara en gul kontakt i andra ändan som inte får plats att tas genom växellspaken, ska kolla lite om det går att ta bort kabelskorna ur kontakten i den endan istället.
av Maacke
Tog bort spaken men blev tvungen att klippa bort dom gamla kabelskorna, är no inget problem ändå, beställde helt ny knopp å knapp från volvo så ska åka till nån elektronikbutik på samma gång och köpa nya i samma storlek.
tycker det är lite konstit att dom inte går att få bort på nåt annat sätt men kablarna kan väl inte försvinna ner i spaken om dom skulle lossna från knappen när den där plastbiten är där, något bra var det väl vara med den iallafall.

Tack ändå för förslagen och svaren.

https://www.m3.se/article/3085074/forsta-bilderna[…]

Stefans 968

Tog en tur i solen igår, bilen kändes j[…]

Tungt lastad 945

Jag hjälpte förre ägaren till min 7[…]

Felkod ecm-2520

Vanligast är att bränslefiltret inte b[…]