Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Navy36
Hejsan
min volvo 745 -88 med b230f startar inte. Den bara dog när jag var ute och åkte i spöregn´, efter 20min så startade den igen och gick i ca 2min.
dagen efter så starta den så jag byte fördelarlocket och trodde allt var frid och fröjd. Men så var icke fallet. gnista finns kanske en aningen gul men den finns. Den startar med startgas och går så länge man sprutar. pumpen fungerar bränsle finns fram till spridarna men dom sprutar ej in i motorn.
jag har inga felkoder, satte stiftet i tvåan och tryckte 3 gånger och alla spridare tickade även den där kallstartsventilen.
vad kan det vara för fel?
insprutningsrelät?
av Navy36
kan jag kontrolera funktionen på dessa eller är det bara byta?
antar att det ej är impulsgivarn då den startar på startgas eller vilken funktion har den?
av sicnarf
Om den startar på startgas så är det inte impulsgivaren/vevaxelgivaren/hallgivaren. Men det kan vara glapp i din vevaxelgivare för jag tror det är det du har. Hissa upp bilen och titta på dess anslutning nere vid motorn/växellådan. Kan vara skavd och sprucken. Kolla på anslutningen andra änden vid torpedväggen inne i motorrummet också. Ta isär denna kontakt och kolla. Bara att följa kabeln nerifrån så hittar du den.
Har du byt bränslerelä? Kan vara spridarrelät på kylvattensbehållaren också.
Senast redigerad av 1 sicnarf, redigerad totalt 0 gånger.
av jaka
Hej!
Det är enkelt att ta isär relät!
Slår det till så funkar det, dvs det styr när sprutet ska ske.
av sicnarf
Du har bränsle fram till spridarna men ej in i motorn.
Gör en felkodssökning i hål 2. Tryck 3 sek och lyssna om spridarna smattrar.
Spridarreläts funktion är att ge spänning till spridarna så de öppnar. Hör du smatter är det ok.
Kan också vara bränsleboxen.
av Navy36
Som jag skrev i första inlägget så har jag testat spridarna. Kan det vara boxen? tänkte på att den startar ibland.

:-) https://youtu.be/nzAqnMx-Q2Q?si=uXCYWc7AGC[…]

Volvo car UX

Jag saknar fader funktionen för högtal[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Varför i helvete har tempen på b&ari[…]

Så jag testade att koppla ur båda kont[…]