Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

undrar ifall det är någon som besitter kunskapen av vad skillnaden är på dessa två lmm 016 och 007, och då menar jag förutom att 007 är till lh 2,2 och 016 är till lh2,4 .
orsaken är den att bilen får för mycket bensin, lambda=1,02 hc=120 co var också fel men kommer inte ihåg värdena (ska även tillägga att bilen var fulltankad med 20L E85 + 2flaskor k-sprit och resten bensin och väldigt hårdpressad innan mätning)
nya saker på bilen= tändstift, tändkablar, fördelarlock, rotor, insugspackning, gasspjällspackning.
justerat gasspjället och rengjort det, även rengjort tomgångsmotorn, kollat läckor med startgas.
har felkod 232 att bilen går för fet och tomgången ligger och varierar 50rpm +/- och kan småmota sig när man gasar på upp till cirka 2500rpm, över 2500 så går den fint.

Mvh kenny
Du skriver inte att du har bytt olja och filter. Det kan göra stor skillnad på HC och CO halten. Skillnaden mellan LH2,2 och LH2,4 är att 2,2 mäter mängden luft som passerar och 2,4 mäter massan i luften som passerar, så det går inte att byta. Det är viktigt att du verkligen har rätt LMM. Om du har fel på LMM-n borde där varit en felkod på det. Har du kollat tempgivaren till motorstyrningen? Det finns trådar om det. Lambda 1,02 är väl godkänt? är det inte 0,97 - 1,04 det får vara. Har du en CO i närheten av godkänt kanske det räcker med olja och filter, luft filter och en översyn av vevhusventilationen. Finns trådar om det också. Felkod 2.3.2 säger ett lambda regleringen "inte räcker till". Den får alltså för mycket eller för lite bränsle på tomgång. I detta fall troligen för mycket. Vilket tyder på att det fungerar. Lambdaregleringen alltså.

Mvh
Lennart
Det jag vet om LMM är att det är väldigt noga att det rät rätt LMM till rätt styrbox. Signalnivåer vet jag inger om, det får någon annan "ta hand om". Jag bytte BTR-en på min mot en justerbar, så jag kunde skruva ner bränsletrycket. Bytte även till en original BTR innan dess och bilen gick bättre med den. Med den justerbara har jag kommit ner till acceptabla förbrukningsnivåer. Bränsletrycket ska ligga på 3bar utan vakuum, jag ligger på 2,5 nu. CO och HC var godkänt (CO 0,01 och 0,05 HC 33) och lambda 1.01. 41000 mil med original katalysator. Detta med justerbar BTR var en "nödlösning", hade godkända värden innan också (dock inte så låga) men en hög bränsleförbrukning.

Mvh
Lennart
BTR släpper inte på något för högt tryck. Gjorde den det skulle trycket i spridarna bli för litet. BTR'en sitter som en "kran" efter spridarna och "bromsar" returflödet som går tillbaka till tanken.
Trycket kommer från pumpen och håller t.ex 4 bar. Spridarna behöver 3 bar för att bilen skall gå perfekt. BTR'en släpper igenom 1 bar tillbaka till tanken. (OBS! Detta var bara ett teoretiskt exempel. Det är fullt möjligt att siffrorna ser annorlunda ut i verkligheten)

Volvos BTR'er är vanligtvis fast inställda och går inte att ändra. Om man t.ex vill etanolkonvertera med en BTR så sätter man en till i serie. En ställbar BTR. Den bromsar då returtrycket ännu mer så att trycket ökar på bränslet i spridarna och dom ger ca 35 % mer.

Och bara ett litet tillägg. Du tankade i 20 liter E 85. Det kostar 10 kr litern. Sedan hällde du på två flaskor K-sprit. Dom innehåller väl 0,3 liter och kostar 30 - 40 kr styck? Om du i stället hade tankat 21 liter E 85 hade du fått samma effekt och fortfarande legat på vinst i detta fallet.
det jag menade var att något har kanske hänt i btr så den inte reglerar som den ska. alltså om vi bygger vidare på ditt exempel att spridarna behöver 3bar och btr ska reglera bort 1bar för att hålla den där, säg att det blivit fel på btr så att att den endast reglerar bort 0,5bar, då blir ju trycket för högt och mer bensin hinner gå förbi spridarna när dom öppnar vilket gör att bilen då går fet.

och om min tankning så är jag inte kemist och vet inte heller vad k-sprit innehåller, vet bara att det och E85 hjälper som nödlösning vid besiktning så då bryr jag mig faktis inte om dom cirka 70-80kr jag hade sparat.
Vi tar E85 först. Det innehåller 85 % ren etanol. Etanol är det samma som vanlig "dricksprit" men i detta fallet koncentrerad. Resten, dom övriga 15 % är först och främst bensin. Sedan är det "kräkmedel" så att ingen skall få för sig att försöka vaska ur spriten från bensinen. Kräkmedlet är också tillverkat av alkohol, så det "trivs" ihop med etanolen och stannar där. Sedan finns det ett färgämne som gör att etanolen skall brinna med en röd-gul låga så att man ser det vid ett eventuellt läckage. Alkohol brinner annars tämligen sotfritt och med en knappt synlig låga.
K-sprit så. K-sprit består av två alkoholer etanol och isopropanol. Den senare är kemiskt sett väldigt lik etanol, men den är inte drickbar. Att man har valt att blanda dom här två kan bero på att man undgår dom krångliga och mycket byråkratiska skatte- och nykterhetsreglerna om fri försäljning till allmänheten. Om man blandar isopropanolen med etanolen som i K-sprit blir det ju väldigt svårt att anse det som en drickbar vätska. Därför är det i stort sett inte mer än moms på isopropanol. Det går att köpa på t.ex Kjell & Co, men det är dyrt. Mycket dyrt. Bortåt 150 kr för en liter.
Isopropanol förekommer allmänt inom industrin och brukar då heta: Teknisk sprit. Tvättsprit eller Industrisprit.
Så du ser, du köpte alltså etanol i två olika former och till två helt skilda priser. Nu förstår du varför det hade gått lika bra med 21 liter E 85. Att E 85 är så billigt beror på något som heter Grön Skatteväxling. Vi skall inte gå in på det här, men det handlar om politik.
Några ord om din bil och dess problem. Du har redan gjort något som brukar kallas för blandtankning. Det är så här att så gott som alla moderna bilar med datorövervakad och Lambdareglerad bränsleinsprutning klarar minst 30 % etanolinblandning. Många bilar klarar mer. Några enstaka klarar 100 % E 85. Det beror på att motorstyrningen kan reglera bränsle och luft i dom proportionerna så att resultatet ändå blir Lambda 1.
Nu är det så här med etanol att det krävs en fetare blandning om man kör på en hög etanolhalt. I teorin ca 35 % fetare än med bensin. Det finns siffror på det som heter Stokiometrisk förbränning, men det hoppar vi över här. Det motsvarar i alla fall Lambda 1.
Om du nu t.ex ville konvertera din bil till att köra på 100 % E 85 så gör man så att den får ca 35 % mer bränsle. Det finns olika metoder för detta och vi går inte in på det här. Du kan läsa själv på http://www.etanol.nu
Därför låter det väldigt motsägande när du berättar att din bil går fett trots att du har så mycket etanol. Jag gissar att det beror på att du inte har rätt LMM. Om du letar upp en rätt modell och sätter i bilen är jag säker på att du kommer att få mycket bättre värden.
Vi citerar LennartE här: "Det jag vet om LMM är att det är väldigt noga att det är rätt LMM till rätt styrbox."
Om du läser hans långa trådar kan du se att han har bl.a erfarenhet av E 85.
Jag skall bara poängtera lite, blandtankning och konvertering är inte riktigt samma sak även om det handlar om att kunna köra på E 85 i båda fallen.

Ett till viktigt tillägg: Lambda 1 är inget påfund av politiker eller miljöförespråkare! Det är i stället som en sorts "naturlag" när luft och bränsle förbränns med minsta möjliga avgaser och restprodukter och där man samtidigt får ut mest effekt av den aktuella förbränningen.
att bilen går fett är ju konstaterat i och med att jag har lambdavärde 1,02 detta till trots att lambdaregleringen försöker rätta till mängderna och inte klarar det (därför jag har felkod 232) fick flickvännen att kolla serienumret på lmm och jag har rätt lmm, alltså 016. ska testa att byta btr och kolla ifall returslangen bak till tanken inte har gosat ihop sig, sedan får man ju även testa en annan lmm också för att vara säker på att min är hel. lambdasonden skall också mätas upp. skulle allting vara korrekt får jag väl helt enkelt köpa en linjär btr och snålställa den litegranna.
alsunna skrev: att bilen går fett är ju konstaterat i och med att jag har lambdavärde 1,02

Lambda 1 avser inom motortekniken bränsleluftblandningen för optimal förbränning. Denna blandning är för bensin 14,7 delar luft till 1 del bränsle (massandelar). Om lambdavärdet är över 1 betyder det ett överskott på luft, det behövs mer bränsle. På samma sätt innebär det att om lambdavärdet är under 1 så är det för mycket bränsle.

Detta är citerat från Wikipedia. Inget vetenskapligt godkänt media, men lättåtkomligt och oftast så står det rätt där. Det stämmer ju med din bil när du hällt i E85 och då visar felkod 2.3.2 att den får för lite bränsle på tomgång. Värdet är ju godkänt, så koncentrera dig på HC och CO istället. Vad felet då är, är det svårare att säga. HC värdet tyder på oförbända kolväten som oftast avhjälps med oljebyte. Hade varit bra att veta CO och CO2 värdena också.
Jag har ju "snålställt" min med en justerbar BTR och får också felkod 2.3.2, men det anser jag vara normalt för min del. Jag hade Lambda 1.01 vid besiktningen (3v, sedan).

Med vänlig hälsning
Lennart

https://www.m3.se/article/3085074/forsta-bilderna[…]

Stefans 968

Tog en tur i solen igår, bilen kändes j[…]

Tungt lastad 945

Jag hjälpte förre ägaren till min 7[…]

Felkod ecm-2520

Vanligast är att bränslefiltret inte b[…]