Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av jaka
Hej!
Är det någon som kan kolla om det är 12V ut på kontakten (tre kablar +svarta jordkabeln som sitter i en skruv i chassit )som ansluter till kablaget som går ner i tanken (Kontakten sitter bakom vänster hjulhus på 745:an).
Vi får bara ut 7,9V på brorsans 745:a -87 (230F), både vid motorgång och vid bara tändningen påslagen.
Det ska vara 12V till pumpen med motorn igång. Det ska inte vara något stort spänningsfall – max någon volt jämfört med batteriet.

Spänningen mellan de två ledningarna till nivågivaren är lägre än 12 V, och varierar dessutom med nivån i tanken. Runt 7 V låter inte konstigt. Så det beror på hur/vad du har mätt.
På äldre Volvo, från 140 och framåt är det en stabiliserad spänning på ut 10 volt +/- 0,2 volt. Både temperaturmätaren (i instrumentpanelen) och tankmätaren går på samma matning.
Nu kan ju 740 i och för sig vara lite annorlunda konstruerade, men detta hängde med i 240 in på mitten av åttiotalet. Kan vara värt att kolla.
Hej!
Hörde med Volvo och de säger att det ska ligga 12V på kopplingsplinten (före kablaget ner till tanken)!
Jag har mätt på kontaktplinten som finns i vänster hjulhus på 745:an(tre sladdar, grå,brun och rosa), både med motorn avslagen (tändning på) och med motorn igång, båda gångerna låg spänningen på 7,9V.
Går kablarna direkt upp till bränslerelät ???

Ska kolla vad spänningen blir om jag byglar.

:-) https://youtu.be/nzAqnMx-Q2Q?si=uXCYWc7AGC[…]

Volvo car UX

Jag saknar fader funktionen för högtal[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Varför i helvete har tempen på b&ari[…]

Så jag testade att koppla ur båda kont[…]