Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Min fråga är: Vad att göra åt min älskade 945 -98, då det läcker servo olja från styrväxelns utgående axel på högersida (den sidan utan kuggar).

Det läcker/ droppar ut ca: ½ dl på en vecka.

Går det att byta en o-ring eller en packbox utan att ta ner hela styrväxeln?

Tacksam för svar :D
nellancc skrev:Min fråga är: Vad att göra åt min älskade 945 -98, då det läcker servo olja från styrväxelns utgående axel på högersida (den sidan utan kuggar).

Det läcker/ droppar ut ca: ½ dl på en vecka.

Går det att byta en o-ring eller en packbox utan att ta ner hela styrväxeln?

Tacksam för svar :D
Det bästa du kan göra är att byta ut styrväxeln att byta packningarna är ett mycket stort ingrepp som kräver mycket kunskaper.
Användarvisningsbild
av Jeppe940
Tungviktarn skrev:inga konstigheter att byta packbox
Hur gör man då? Alla andra säger byt styrväxel. Varför jag frågar är för att jag har samma problem, läcker ut vid höger damask.
Nu är redlineoil inköpt och i-doserad, det skulle vara 3% vid läckage. Så baserat på instruktionsbokens oljemängd på "ca:0,5 Liter" blev det en tesked i behållaren.

Så nu återstår det bara att vänta och kolla stickan... Tack för samtliga svar! :D
Styrväxeln är inte speciellt svår att byta. Man ska dock sätta fast ratten så att man inte drar sönder kontaktrullen för airbagen (missade jag). När jag bytte så har jag för mig att jag betalade ca 1000 kr, nu verkar de ligga på ca 1500 kr på skroten. Bra höjning...
Vårda v90 2025

Sådana skador är vanligt förekomma[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]

Byte kylare S60 2.4T automat

Hej! Jag och sonen håller på att byta […]

Samma här dessutom dubbelskrock när det […]