Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Ursäkta, svetsa bakaxel det är för folk lägre än bönder, självklart har du en vanlig 1031 bakaxel med öppen diff det du kan göra om du inte vill åka AGA-traktor är att skaffa en diff broms/spärr.
Då finns det några alternativ tex ta en 1041 bakaxel som har en s.k slungdiff eller var det lamelldiff? strunt i det den låser iaf diffen och bilen driver på båda däcken upp till en hastighet av ca 40km/h sen finns det fina diffar att köpa bara och söka på diffar som passar Dana 30 axlar tex Jeep kör mycket med Dana 30 så du behöver bara flytta över kronhjul och montera nya differentialen och ut och köra.
Svetsa kommer inte på fråga, kanske om man skulle ute på folkracebanan och man köpt en bil för en platta öl.. men njea så är de inte riktigt nu :)
Men tack ändå! ;) Fungerar slungdiff bara upp till 40kmh? fan vad tråkigt när man är ute på sjön och åker då, går ju aldrig under 100 i sidleds.

Sommarbilen, Volvo 245 från 88. Släpper fruktansvärt lätt på höger bakhjul om man går in i en rondell eller vänstersväng och proviserar lite, ingen raket spis heller.. vanlig GL.

Är det annan bakaxel i en 940 från 93 , trots GL ( finns ju en hel sjö )
Kan jag ta reda på vad som sitter i utan att riva?
Kan det ha och göra med att jag råka kapa lite mer på höger bakfjäder när jag sänkte fanskapet?? Så fruktansvärt mycket mer var det inte men lika bra jag tar upp det också.

Trots era fina svar finner jag ingen ro,
Från början skall det ha suttit en typskylt på vänster axelrör, alldeles i anslutning till bakväxelklumpen. Den kan ju ha ramlat bort, men kolla där först. Finns det inget där så fråga en auktoriserad Volvoverkstad. Skriv upp chassienumret.
Man kan ju sätta i en starkare fjäder i slungdiffen :roll:
Lättast att ta reda på vad det är för bakaxel är att titta på den lilla klister lappen på vänster sida (den under all skiten) sen vet man ju aldrig om någon stoppat i något annat utan att undersöka den saken.
SA4AQS skrev:Ursäkta, svetsa bakaxel det är för folk lägre än bönder, självklart har du en vanlig 1031 bakaxel med öppen diff det du kan göra om du inte vill åka AGA-traktor är att skaffa en diff broms/spärr.
Då finns det några alternativ tex ta en 1041 bakaxel som har en s.k slungdiff eller var det lamelldiff? strunt i det den låser iaf diffen och bilen driver på båda däcken upp till en hastighet av ca 40km/h sen finns det fina diffar att köpa bara och söka på diffar som passar Dana 30 axlar tex Jeep kör mycket med Dana 30 så du behöver bara flytta över kronhjul och montera nya differentialen och ut och köra.

bra skrivet! håller med till 100%

:-) https://youtu.be/nzAqnMx-Q2Q?si=uXCYWc7AGC[…]

Volvo car UX

Jag saknar fader funktionen för högtal[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Varför i helvete har tempen på b&ari[…]

Så jag testade att koppla ur båda kont[…]