Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av abel1
Nu kommer de ingen värme alls in i bilen längre. Var dålig värme förr vintern men då kom de lite men nu blåser de bara kallt. Termostat mätaren visar nålen rakt upp.
Nån som har nån ide om vad som kan vara fel?

MVH Anders
av Candypig
Vad har du för värmesystem...med AC, ECC eller bara standard?
Har du standard antar jag att reglaget som styr värme kranen vid pedalstället är vajer styrd, har den hoppat ur läge?
av sicnarf
Kan vara stopp i värmepaketet. Öppna huven och ta loss de två slangarna som går in i kupen vid torpedväggen och in i värmepaketet. Kläm ihop de så inte vatten rinner ut. Koppla en vatten slang till det undre hålet och spola skiten ur den. Anvånd lite diskmedel om du kan.
av abel1
Är standard värmesystem jag har. Är de lättast o komma åt slangarna från ovansidan eller under?

MVH Anders
av Sebbe93
Kan vara så enkelt att det är slut med kylarvätska bara, om kylaren är tom så är det bara att fylla på så har du värme :)
av abel1
Nu har jag spolat ur systemet och fyllt i mera glykol och nu kom värmen. :-) men konstigt nog så blåser de kallt i den "blåsare" som sitter på vänster sida.... Max på kylarvätskebehållaren är de i själva skarven eller över där de står max? Kanske ska slå i en skvätt till.

Mvh Anders
av abel1
Drar igång denna tråden igen för värmen som de blev är inte så varmt som de ska bli. Blir ju bara lite över ljummet. De känns nu när de varit riktigt kallt några dagar. Så ja tänkte kanske termostaten så den bytte ja men ingen skillnad och har fyllt på till max. Så tänkte kolla pedalspjället som de stod att de kunde vara högre upp i tråden. Men var hittar jag det och hur ska de sitta för att fungera korrekt?

Mvh Anders
av umekille
vredet som ställer in värmen ställer också in ett spjäll som styr hur luften skall gå.
antingen helt utifrån eller via värmepaketet.
anslutningen till det spjället sitter mot rutan ovanför värmekranen.
kolla där om den hakat ur.
940 skulle inte behöva värmekran då spjället styr luften och även om
värmepaketet är varmt så får du kall luft i bilen.
ta loss panelen vid pedalerna o kika in där.
Val av motorolja

Det där med oljor en underlig följetong.[…]

Den stora annons-tråden

@fjohan82 , Ja jösses, kan bli nästa &q[…]

Fått hem paketet från Aeromotors med n[…]

Volvo car UX

På grund av skiftet mellan vinter och v&arin[…]