Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Var o besiktade min 940 -92 idag. Hade för höga avgas värden, inga problem förra året. Har googlat lite men hittar inte riktigt rätt.
Oljan bytte ja förra året och kör bara ca 400-500mil om året då de är andra bilen. Och tändstiften är ca 2 år gamla. Så ja tror inte de är pga olja eller tändstiften som de blir för höga värden av som jag läste att de kunde bli av.

Dessa värden fick jag på besiktningen: (gränsvärden inom parantes)
Co = 0,4 (0,5)
Co2500 = 0,5 (0,3)
Hc = 160 (100)
Lamda 1,01 (0,96-1,04)

Läste att de skulle fixa sig och bara blanda i E85, men läste åxå att de inte var sant.
Så vad gäller? nån som har tips?

MVH Anders
Det kan fixa sig med E85, men kanske inte. Det är dock en ofarlig sak att prova.

Problemet kan ju vara om bilen inte fått "gå ordentligt" på ett tag, dvs en tripp på nån timme i motorvägsfart med lite utnyttjande av motorstyrkan, på sistone. Bilen bör vara ordentligt varmkörd innan man åker in till besiktningen.

Du kan ha ett välanvänt luftfilter, eller läckor i insugs- eller avgasflödena som stör lambdaregleringen. Finns lite att kolla...
abel1 skrev:Oljan bytte ja förra året och kör bara ca 400-500mil om året då de är andra bilen
Även om du inte kör mer än 100mil om året bör du byta olja en gång om året. Du kör ungefär lika lite som jag, och då kör du förmodligen mest kortare sträckor också, jag bytar varje år. Du skulle bara veta hur mycket oförbrända kolväten som "sipprar" förbi kolvringarna vid varje kallstart. Kör man bara kortare sträckor hinner inte motorn bli "riktigt genomvarm" varje gång och hinner inte "vädra ut" gaser och kondensvatten. Några mil motorväg kan göra susen, men oljebyte är aldrig fel. När man kör så lite som vi gör är det bättre att köra på en "billigare" olja och byta oftare. Glöm inte filter. Kolla även att termostaten är riktig, så motorn verkligen blir varm. Lita inte fullt ut på temp.mätaren, du ska inte kunna sätta fingrarna på termostathuset. Kan du det, bör du byta termostaten

Mvh
Lennart
tack så mycket för alla tips. Ja jag kör bara nån km åt gången med den, hämtar barn på dagis. Är väldigt sällan den får gå långt. Men den fick gå 4 mil till besiktningen i dag i alla fall. Har biltemas 10-40 delsyntet i den sen i fjol.
Ska kolla termostaten åxå för jag har åxå ett annat problem med bilen (som jag skrivit om i en annan tråd) och det är att det inte blir varmt i cupen, blåser bara kallt fast termostat mätaren står rakt upp.

MVH Anders
mäta lambdan till o börja med! jag hade problem med min med, bytte katten men ingen skillnad, så förmodligen sonden, jag hade en snäll besgubbe!! värdena pendlade upp o ner, mest upp, så han satte maxvärde på allt, men har nog inte sån tur nu så skall börja med att mäta sonden.
Inte för att jag vill "måla f--n på vägen" men börja med det enklaste. Jag jobbade med bilar när den "moderna" insprutningen kom i mitten på 60-talet (var i.f.s nykomling då) Först ut var VW 1600, myckert populär bil då. Fast den hade luftkyld svansmotor och tvivelaktiga vägegenskaper. Men den hade en enklare form av "elektronisk" insprutning med magnet styrda spridare (ungefär som nu). Det jag vill säga är, att så fort en VW men en sådan motor krånglade eller gick dåligt så sa' folk att det är inget vi kan göra, det är en insprutnings motor. Det nästan alla glömde var att det var en helt vanlig motor med helt vanliga tändstift och brytare som skulle bytas varje 1000 -1500mil. Oljan skulle bytas vid 500 mil och oljefilter hade dom inte, det fanns en sil som skulle rengöras.

Mvh
Lennart
En sak kan man säga utifrån avgasvärdena: Det är inte fel på lambdasonden. Så börja med att se över lite annat som nämnts ovan. Det är ett missförstånd som hänger i sedan 1980-talet att felaktiga avgasvärden (eller lysande lambdalampa) på Volvo innebär att lambdasonden är trasig. Men så är det oftast inte.

Dålig katalysator kan ge sådana värden. En verkstad som vet vad de gör kan ta reda på det på ett par minuter genom en aningens utförligare avgasmätning (det finns ett par olika sätt).
ok tack för alla tips. Om jag ska mäta sonden hur gör man det?
Och de lutar åt att jag prövar en "fuling" och tankar i e85 före ombesiktningen, men hur mycket kan ja blanda? funkar 50/50?
sen kom jag på en sak till, vet inte om de har nått med saken o göra men bilen är lite svårstartad när den är kall (den startar alltid men man några sekunder) men när den är varm så startar den direkt....

MVH Anders

https://www.m3.se/article/3085074/forsta-bilderna[…]

Stefans 968

Tog en tur i solen igår, bilen kändes j[…]

Tungt lastad 945

Jag hjälpte förre ägaren till min 7[…]

Felkod ecm-2520

Vanligast är att bränslefiltret inte b[…]