seke3 skrev:Comonrail skrev:Känner du om turbotrycket försvinner under på gående accelaration? Kan vara flera orsaker lekage på slangar eller kärvande turbotryck reglerventil.
Det är under acceleration. Det är inget läckage för då får man väll inget tryck alls? tror vi skulle höra ett pys ljud då vi varvar upp motorn på tomgången.
Det är vid ca 1.2 bar den slår ifrån tror jag. Det händer inte över tid utan den accelererar hårt och sen säger den bara ifrån totalt och tappar allt/grymt mycket turbotryck på ca 0,5-1 sekund. också känner man att bränsletrycket inte är stabilt efter detta då motorn går ner på 3-400 varv med kopplingen nertryckt förstås om jag har släppt gasen.
Såg på google att den där reglerventilen finns lite överallt på olika bilmodeller och i vissa fall var det självmodifierat, men vart kan jag hitta den där reglerventilen tro? sitter den på ingående slang/slangar?
Finns väl såvitt jag vet inget som "slår" av turbon sådär vid 1,2 bar, då laddtrycket styrs av en intern wastegate. Dvs inga elektroniska magnetventiler som stryper laddtrycket. Förutom om du har turbo+ paketet installerat, då ska den strypa laddtrycket om det går över en viss gräns
Det jag tror om bilen nu är utrustad med turboplus paketet, är att någon satt dit en pysventil eller på något annat sätt höjt laddtrycket (kan ju lika gärna vara så att det är nå läckage ur slangen som går till wastegaten), och glömt tagit bort denna del då den som slagt slår ifrån om laddtrycket går över en viss gräns för att skydda motorn.