Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av jollle
hej !
Jag har problem med turbon på min 940 ltt -98, tex när ja växlar i 2an så börjar turbon ladda när jag knappt gasar nå sen slår turbon ifrån så de rycker till. har kollat så slangarna är hela. vet nån vad de kan vara för fel?
av jollle
Jo man ser på ecomätarn att turbon slår helt ifrån och man känner det på bilen , turbon ska ju heller inte ladda så mycket på låga varv.
av seke3
är ungeffär samma problem på min 940 -97 turbo + ltt med wastegate. har dock en irx450 turbo vad det nu innebär. då jag släpper plattan i mattan på 3:ans växel och kommer till ca 4-5000 varv så slår turbon eller nånting ifrån. returen är pluggad så tyvärr är den nu jättesvår startad men ska iallafall byta till en lite vassare bränslepump och montera en bränsleregulator och fixa returen, så får jag se ifall problemet kvarstår.
*Åsså om jag frikopplar på höga varv så vill han bara dö av. http://i.imgur.com/9YLFjtC.jpg

lite info ifall det hjälper felsökning:
*chippad
*större turbo (irx450) laddar 1 bar enligt förra ägaren
*pluggad retur
*original bränslepump
av Comonrail
Känner du om turbotrycket försvinner under på gående accelaration? Kan vara flera orsaker lekage på slangar eller kärvande turbotryck reglerventil.
av seke3
Comonrail skrev:Känner du om turbotrycket försvinner under på gående accelaration? Kan vara flera orsaker lekage på slangar eller kärvande turbotryck reglerventil.
Det är under acceleration. Det är inget läckage för då får man väll inget tryck alls? tror vi skulle höra ett pys ljud då vi varvar upp motorn på tomgången.

Det är vid ca 1.2 bar den slår ifrån tror jag. Det händer inte över tid utan den accelererar hårt och sen säger den bara ifrån totalt och tappar allt/grymt mycket turbotryck på ca 0,5-1 sekund. också känner man att bränsletrycket inte är stabilt efter detta då motorn går ner på 3-400 varv med kopplingen nertryckt förstås om jag har släppt gasen.

Såg på google att den där reglerventilen finns lite överallt på olika bilmodeller och i vissa fall var det självmodifierat, men vart kan jag hitta den där reglerventilen tro? sitter den på ingående slang/slangar?
Användarvisningsbild
av JovEN
seke3 skrev:
Comonrail skrev:Känner du om turbotrycket försvinner under på gående accelaration? Kan vara flera orsaker lekage på slangar eller kärvande turbotryck reglerventil.
Det är under acceleration. Det är inget läckage för då får man väll inget tryck alls? tror vi skulle höra ett pys ljud då vi varvar upp motorn på tomgången.

Det är vid ca 1.2 bar den slår ifrån tror jag. Det händer inte över tid utan den accelererar hårt och sen säger den bara ifrån totalt och tappar allt/grymt mycket turbotryck på ca 0,5-1 sekund. också känner man att bränsletrycket inte är stabilt efter detta då motorn går ner på 3-400 varv med kopplingen nertryckt förstås om jag har släppt gasen.

Såg på google att den där reglerventilen finns lite överallt på olika bilmodeller och i vissa fall var det självmodifierat, men vart kan jag hitta den där reglerventilen tro? sitter den på ingående slang/slangar?
Finns väl såvitt jag vet inget som "slår" av turbon sådär vid 1,2 bar, då laddtrycket styrs av en intern wastegate. Dvs inga elektroniska magnetventiler som stryper laddtrycket. Förutom om du har turbo+ paketet installerat, då ska den strypa laddtrycket om det går över en viss gräns

Det jag tror om bilen nu är utrustad med turboplus paketet, är att någon satt dit en pysventil eller på något annat sätt höjt laddtrycket (kan ju lika gärna vara så att det är nå läckage ur slangen som går till wastegaten), och glömt tagit bort denna del då den som slagt slår ifrån om laddtrycket går över en viss gräns för att skydda motorn.
av seke3
jajjemän det är en ltt turbo + med en annan turbo (irx450). så det kan vara en pysventil som sätter stopp för turbo trycket? för vad jag vet så är det ingen pysventil, dock vid höga varv hör man ett bluddrande ljud i en lite ljusare ton då man släpper kopplingen och växlar, men det tror jag är wastegaten
Bensinpriser v2

@StefanN , Nån som minns vad bensin kost[…]

Ingen som har idéer om vart man kan bö[…]

Hej. Förra veckan fick jag upp meddelandet m[…]

Volvo V60 2014

Ett av villkoren är: Motorn auto-stoppar int[…]