Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Om Volvo 740 B230F skulle ha haft ett modernt insprutningssystem. Hur mycket tror ni den bilen skulle dra då vid långkörning?
Eller vad är det som gör så 740 drar mycket, jämfört med moderna bilar med samma tjänstevikt.
Hej volvo742!

Aerodynamiken är nog största anledningen till det relativt höga förbruket.
Sen är det detaljer som har finputsats igenom åren i motor och insprut på modernare bilar.
Bakhjulsdriften drar lite mer bränsle oxå.
Vet ej om du tycker 740'n är dyr å äga,men den kräver inte mycket förutom lite mer soppa.
Milkostnaderna är rktigt låga endå.
Modernare sprut i 740'n? Tro inte det gör nån större skillnad.

Mvh.R.
0.8-0.85 - Blandad körning sommartid
0.9-0.95 - Blandad körning vintertid
0.75-0.8 - Pressad landsvägskörning sommartid

- 740 GL 88

Tycker inte det är så farligt med tanke på ålder och storlek på bil.
Kan ju dock inte jämnföras med en ny bil i samma storlek som dessutom säkert har mer hästkrafter.

/// Mvh Waiz
Min drar knappast under litern , tycker jag inte gör annat än tanka.... 740 gl-88
Kostar ha luftmotstånd som ett halvt villaområde :wink: :lol:
Ta tex en toyota camry -88 den har 2 liters motor på 122 hk och drar betydligt mindre bensin.
Jag hade (har fortfarande men nu står den bara) en GLT 16 valve och den drog 0,8-0,85 blandad körning med en sansad högerfot och 0,95-1,0l milen med högerfoten i golvet vintertid vilket jag tycker är helt ok med tanke på att det var en rätt pigg bil med 159hk och nästan 40000 mil på mätaren.
Min -90 GL drar ca 0,8 landsväg, dryga litern med min körning i stan. Blyfot.

Blev riktigt förvånad att den tog så pass lite
På LV.

Min har dock M-kam(?) tror jag, vilket ska vara en kam som är starkast på låga varv, dvs mer bränsleekonomisk kam.
Det finns ju system där den som tror sig kunna och veta ges möjlighet att själv bestämma hur resultatet skall bli. Här ett par exempel: http://www.msextra.com/ och http://www.vems.hu/

Det krävs säkert massor av pengar och ännu mer pengar. Sedan mycket av kunskap i kvadrat, om det räcker. Men jag tror att det är enklare att använda huvudet när man kör i stället.
Motorstyrningen på 740 (från den fick lambdareglering) och 940 skiljer sig egentligen inte jättemycket från moderna bensinmotorer om man ser till hur det fungerar när man kör på dellast (jämn fart). Kanske skulle det gå att göra den lite snålare på hög belastning (acceleration och uppförsbackar).

Jag tror mer det är rödblockarna som inte direkt är under av effektivitet, och så då luftmotståndet.

Åtminstone i teorin skulle det gå att få motorerna att dra mindre bränsle om man tillät dem att gå magert på låg belastning, och man skulle absolut kunna modifiera existerande bränslesystem i 740 så att det blev på det viset. Men då uppfylls inte avgaskraven (varken för nya eller gamla bensinbilar).
NilsO skrev:Motorstyrningen på 740 (från den fick lambdareglering) och 940 skiljer sig egentligen inte jättemycket från moderna bensinmotorer om man ser till hur det fungerar när man kör på dellast (jämn fart). Kanske skulle det gå att göra den lite snålare på hög belastning (acceleration och uppförsbackar).

Jag tror mer det är rödblockarna som inte direkt är under av effektivitet, och så då luftmotståndet.

Åtminstone i teorin skulle det gå att få motorerna att dra mindre bränsle om man tillät dem att gå magert på låg belastning, och man skulle absolut kunna modifiera existerande bränslesystem i 740 så att det blev på det viset. Men då uppfylls inte avgaskraven (varken för nya eller gamla bensinbilar).
Jag har ju monterat en justerbar BTR och sänkt bränsletrycket till 2.0bar och märker ingen större skillnad. Det märks lite vid fullgas över 4000rpm ("klippet" på 16 motorn uteblir). Sista dagarna har jag kört med släp (mellan 1300 och 1700kg efter) utan att jag märker någon skillnad mot innan. Dock får jag felkod 232 ibland (fet, mager blandning på tomgång). Värden på besikningen (förra veckan) var 100%. Har inte "fullt ut" kollat förbrukningen än, men den tar inte mer i alla fall. "Min" B234F motor är ju trots allt Volvos första försök på "nästa generation" av motorer. Mer info kommer så småningom under http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 15&t=75599. Det kan vara att jag fortfarande har något annat fel som gör att min bil tar lite mer än andra 16V motorer, innan kom jag ner till 1,1 - 1,3l/mil. Nu (tankat 2ggr) ligger den på 1.0 - 1.2l/mil (nästan enbart korta sträckor)

Mvh
Lennart
lennarte skrev:Jag har ju monterat en justerbar BTR och sänkt bränsletrycket till 2.0bar och märker ingen större skillnad. Det märks lite vid fullgas över 4000rpm ("klippet" på 16 motorn uteblir). Sista dagarna har jag kört med släp (mellan 1300 och 1700kg efter) utan att jag märker någon skillnad mot innan. Dock får jag felkod 232 ibland (fet, mager blandning på tomgång). Värden på besikningen (förra veckan) var 100%. Har inte "fullt ut" kollat förbrukningen än, men den tar inte mer i alla fall. "Min" B234F motor är ju trots allt Volvos första försök på "nästa generation" av motorer. Mer info kommer så småningom under http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 15&t=75599. Det kan vara att jag fortfarande har något annat fel som gör att min bil tar lite mer än andra 16V motorer, innan kom jag ner till 1,1 - 1,3l/mil. Nu (tankat 2ggr) ligger den på 1.0 - 1.2l/mil (nästan enbart korta sträckor)

Mvh
Lennart
Jag tror snarare på att du får ut mer av att höja bränsletrycket för att få en finare dimma (och bättre förbränning) och istället stoppa i mindre spridare.

Bilen såld. Inte för att det var n&arin[…]

Backljus

Det ser väldigt mycket ut som dessa: https://[…]

Läser ut med en elm-bt android

Punktering nästa nya vinterdäck

Har du tur finns det punkteringsgaranti på d[…]