Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av triumph00
Hur har ni upplevt kvalitén på handbromsbelägg som säljs numera?

Köpte nya handbromsbackar för 2 år sedan på Biltema och vid besiktningen nyligen var det knappt att det blev godkänt - har kvaliten försämrats?
Bara så att det inte blir missförstånd - handbromsmekanismen fungerar perfekt och backarna är inte slitna samt att backarna putsades av innan besiktning och allt justerades rätt. Backarna ligger heller inte på bromsskivan, så att det blivit varmgång/överhettning

Men det finns inget bra grepp/bett i de längre - det fanns grepp/bett förra året

Har någon annan råkat ut för samma?
Inte skall man behöva byta backar vartannat år, så var det inte förr i alla fall (köpt både original och Biltema tidigare)

Är Volvo original bättre kvalite?
Kostar ungefär det dubbla priset - 359 kr för en sats (om man jämför med Biltema/Skruvat som kostar 179/203 kr)

Skulle vara intressant att höra era erfarenheter
av NilsO
Kanske inte är samma problem, men jag har haft en del problem med dålig handbroms trots ganska nya backar och fungerande mekanism i övrigt. Det har berott på att sköldarna varit dåliga (de brukar ju rosta sönder förr eller senare). Jag tror det som händer är att de flexar lite och backarna hamnar aningen snett, och då tar inte handbromsen ordentligt. Med nya sköldar har jag fått bra handbroms även med ganska fula backar.
Användarvisningsbild
av lennarte
Största problemet är nog att justeringen mellan backarna "rationaliserades" bort på 70-talet (240) och har aldrig funnits på 7/900 modellen. Finns dock att köpa. Problemet är att när backarna (och även trummorna) slits så kommer hävarmen i leden längre och längre ut och spaken tar högre upp. Justerar man då med ratten bakom askfatet så får man "ner" spaken men hävarmen blir sämre. Om man har en justering i trummorna och justerar där istället så behåller man hävarmen och en bra handbroms. Jag brukar "lägga på" lite svets på staget mellan backarna (med helt tillbakaskruvad justering under askfatet) så att skivorna precis går att montera och sedan justera med skruven under askfatet tills det blir bra. Med nya backar brukar det "ta ett tag" innan det blir "riktigt bra"

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av Nexus
hade biltemas på min v70 allt nytt även skivor fick de aldrig ta hur mycket jag än justrérade så du är inte ensam om problemet. Bytte tillbaka till mina gamla halvslitna orginal och handbromsen låste direkt på torr asfalt= alltså inget fel på justerande eller inkörning....
av triumph00
NilsO - helt rätt, dessa sköldar är viktiga. Men dessa är bytta för 2 år sedan och är i nyskick, bara lite dammiga
Beläggen är även i väldigt fint skick

lennarte - där har du en poäng. Men i mitt fall, så är också skivorna nya (sedan 2 år) och det fanns inte antydan till slitagekant handbromsytan
Men håller fullständigt med dig, väldigt billig lösning.

Du skriver att justering finns att köpa - är det Bilia, som har dessa?
av triumph00
Nexus - ok. Har funderat i de tankebanorna - köpa Biltema igen känns fel, även om dessa fungerade perfekt, i alla fall på en besiktning :wink: .
Blir till att köpa original, för att utesluta backarna

Har haft på olika bilar, både original, Biltema, Mekonomen osv och de har alla fungerat - detta i och för sig för många år sedan

lennarte - kom ihåg nu, hade handbromsbekymmer på 240 för länge sedan och bytte och gjorde i ordning allt. Sedan rörde jag aldrig dessa mer och den bilen hade jag i många år.
Men även på en 740 - där fungerade det utan bekymmer efter service, tills ett bromsbacksbelägg släppte. Då gick bilen inte att backa. Men efter byte så rullade den utan bekymmer

Så jag misstänker starkt att något är fel på mina backar
av Arne
Undvik att köpa Biltemas handbromsbackar, de håller inte rätt diameter, de är ca. 2 mm. mindre i radie än andra backar. Det är anledningen till att de inte klarar mer än en besiktning om ens det.
Det finns ett otal trådar om handbroms här och oftast är man missnöjd med Biltemas handbromsbackar. Detta är påtalat hos Biltema men de verkar strunta i kritiken och fortsätter att sälja sina undermåliga backar.
Användarvisningsbild
av lennarte
Justeringar finns/har funnits på Skruvat bl.a. Eller hämta på skroten, sitter på alla 140 modeller och dom första 240 modellerna.
Felet på bromsbackarna (även original) är att själva backen (stålet) varierar i längd. Inte mycket, men tillsammans men allmänt slitage lite här och lite där så blir det en hel del när allt börjar bli gammalt. När du monterar backarna ska dom ligga mot anslagen vid leden och anpassa längden i andra änden (e.v med justering eller svets), så blir det kanon. Jag har Biltemas backar, svetsade mellanbitar och kanon handbroms.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av päpplet
Köp originalbackar så är problemet ur världen. 330 kr eller vad dom nu kostar är väl ingen stor summa att lägga ut på bromsar på bilen?
Användarvisningsbild
av lennarte
Det hälper inte alltid med originalbackar. Enda sättet att vara säker på att få en riktigt bra handbroms är arr lämna i dom gamla backarna och få dom omlimmade och radialslipade efter just dina trummors diameter. Och montera justeringar. Då får du en handbroms som håller "bilen ut" med samma kraft hela tiden. Jag märker på min bil nu att jag skulle behöva justera handbromsen (4 år sedan jag monterade nytt). Nackdelen är att jag satte inga justeringar, utan får "plocka ner" det och svetsa i staget igen. Eller skaffa justeringar... :wink:

Mvh
Lennart
Backljus

Hej någon som har en snygg lösning p&ar[…]

:-) https://youtu.be/nzAqnMx-Q2Q?si=uXCYWc7AGC[…]

Volvo car UX

Jag saknar fader funktionen för högtal[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Varför i helvete har tempen på b&ari[…]