Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av pattek
Har ett jäkla jobbigt problem med min Volvo 745 -91. Får inte ner varken CO eller lambda-värdet. Har bytt lambdasond, katalysator och kollat så jag inte har något läckage i avgassystemet. Bilen har varit avställd hela sommaren och så oljan är inte bytt på ca ett år, luktar bensin på oljestickan.. kan der vara så enkelt att jag kanske bara behöver byta olja och filter?

Är det nån som haft samma problem som har några tips?
Mvh, Patrik.
pattek skrev:Har ett jäkla jobbigt problem med min Volvo 745 -91. Får inte ner varken CO eller lambda-värdet. Har bytt lambdasond, katalysator och kollat så jag inte har något läckage i avgassystemet. Bilen har varit avställd hela sommaren och så oljan är inte bytt på ca ett år, luktar bensin på oljestickan.. kan der vara så enkelt att jag kanske bara behöver byta olja och filter?

Är det nån som haft samma problem som har några tips?
Mvh, Patrik.
Kan hjälpa att byta olja i många fall, har du rex-regina insprutningssystemet? (känt för att klydda med just detta)
Byta olja och filter är ju inte fel, men det är nog inte hela lösningen. Du har letat läckor på avgassystemet, säger du. Har du letat på insugningsröret också? Det gör man med startgas. Man sprayar runt packningar och andra öppningar, slangar och annat som går till insuget medan motorn går på tomgång. Om varvtalet ökar när du sprayar på en misstänkt plats så har du en läcka där. Motorn får alltså tillfälligt en liten extra dos med bränsle och ökar varvet. Men, man fyller inte motorrummet med startgas! Utan sprayar en "dutt" på misstänkta och strategiska ställen. Har du undersökt även avgasgrenröret före lambdasonden och katalysatorn? En läcka där ger lika mycket, eller möjligen mer felindikation till lambdasonden.
Om det luktar bensin på oljestickan kan du ha ett fel där. En dålig topplockspackning, otäta ventiler, slitna eller trasiga kolvringar. Gör ett kompressionsprov. Återkom och berätta här vad det säger.
HC och CO är höga, men hur höga? Skriv gärna alla värden du har på protokollet.

Lyser lambdalampan (motorlampan)? Gör isåfall så att du nollar alla felkoder, kör tills den tänds igen och läser ut felkoder igen (ibland finns felkoder som inte är så intressanta lagrade sedan tidigare).

Vad kör du nu då? :-) Har haft en Tes[…]

Backljus

Det ser väldigt mycket ut som dessa: https://[…]

Läser ut med en elm-bt android

Punktering nästa nya vinterdäck

Har du tur finns det punkteringsgaranti på d[…]