Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Tja! Jag är ny på det här forumet och behöver lite idéer.
Har sökt men inte hittat någon som har haft exakt samma fråga :-P

Har bytt abs givarna fram och gjort rent kransarna.

När jag startar motorn så slocknar ABS lampan. När jag kör iväg så tänds den (gör väl nåt test vid en viss hastighet).
Bromsar jag innan den tänds så skakar det i pedalen så fort man rör den.

Jag är inne på att någon har bytt axel på bilen, från en med 96 tänder (och alukåpa??) till en med 48 tänder och plåtkåpa. Dock så stämmer hastighetsmätaren så i så fall måste de ha bytt mätarhuset också? Det är ju 96 tänder vid framhjulen så borde väl vara det bak också??

Börjar jag i fel ände?

När kom alukåpan på TIC?

Hur många stift är det i alukåpan? Kommer bara fram två sladdar till min axel.

Tacksam för alla idéer jag kan få :-)
Senast redigerad av 1 PainlakeRacing, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av lennarte
PainlakeRacing skrev:Hur många stift är det i alukåpan? Kommer bara fram två sladdar till min axel.
Jag har alu. kåpa på min (-88B 16V) och där är 2 trådar. Där hade hade en tråd ärgat av, men innan jag kom så långt kollade jag vilka modeller av givare det fanns att köpa. Då fanns det bara en modell, och den passade fram till -88 (plåtkåpan?). Jag skaffade en begagnad till alu.kåpan men fick bytt den till en kabel istället. Då fungerade ABS-en som den skulle någon månad, förutom att precis innan bilen stannade, slog pedalan "tillbaka". Sedan när det "la' av" igen, efter en ny felsökning bytte jag givare höger fram, Sedan har det fungerat 100%. Hoppas det hjälper dig lite, det kommer säkert fler och bätter svar.

Mvh
Lennart
Tack för ditt svar. Chansen finns alltså att det har suttit en sådan axel även på min bil.

Jag är inne på att försöka hitta en bil med ABS, alukåpa samt passande mätarhus och plocka över axel och mätarhus till min bil. Är jag på rätt spår?
PainlakeRacing skrev:Tack för ditt svar. Chansen finns alltså att det har suttit en sådan axel även på min bil.

Jag är inne på att försöka hitta en bil med ABS, alukåpa samt passande mätarhus och plocka över axel och mätarhus till min bil. Är jag på rätt spår?
Provat läsa av felkoder? Finns 2 Abs system till 740 som har olika bakaxlar och framhjulslager. verkar som det blivigt ihopblandat på din bil De ena systemet har 48 kuggar och den andra har 96. eftersom din hastighetsmätare fungerar måste du ha rätt antal kuggar i bakaxelen. kanske någon som bytt framhjulslager istället?

Alukåpa kom -88 till 740
Skulle läsa av felkoder men fanns inget stift i ABS hålet.

Min teori är att de föregående ägarna rasat bakaxeln, tagit första bästa de hittade, märkt att hastighetsmätarn och ABS inte funkar längre så de plockade även mätarhuset från samma bil som de hittade axeln och drog ur sladdarna till ABS givarna fram... Långsökt? Ja, men tyvärr finns det ju folk till allt.

Eftersom det är en 90:a så borde det väl ha suttit alukåpa och 96 tänder tänker jag.

Dock är det ju mycket enklare att börja med att testa andra kransar fram än att byta bakaxel och mätare, så jag gillar ditt förslag :)
Någon som har en TIC-90 som vet hur många tänder det är fram och vad det sitter för axel på den?
Mätarhuset går inte att byta hur som helst och få det till att fungera för de har olika antal sladdar så del låter väldigt långsökt. Har bara sett 96 tänders abs på bilar äldre än-88 men kan ju ha funnits ändå. och ja din bil hade med största sanolikhet alukåpa när den var ny. Men börja med att ta av bromsskivorna fram och se vilken typ av krans du har.
Det är 96 tänder fram, 48 bak, jag har räknat.

Så 96 är "gammalt" och 48 är "nyare"? Alltså om jag letar på abs bilar nyare än 88 så ska jag bara hitta 48 tänder på kransarna? Så dit med 48 kransar fram så ska problemet vara löst?

Är det 48 på din 940? :)
Användarvisningsbild
av Nexus
96 tänder bak har bara gammla 740 med abs. Allt efter 1988 har 48 tänder på bakaxeln och alukåpa satt från 1988. Har en 1997 turbo axel på min 740-88(ej abs) med 48tänder.
PainlakeRacing skrev:Det är 96 tänder fram, 48 bak, jag har räknat.

Så 96 är "gammalt" och 48 är "nyare"? Alltså om jag letar på abs bilar nyare än 88 så ska jag bara hitta 48 tänder på kransarna? Så dit med 48 kransar fram så ska problemet vara löst?

Är det 48 på din 940? :)
Ja de stämmer. Ja efter 88 ska de va 48, på 940 finns bara 48. så för att vara helt 100 att det blir rätt ta från en 940. Så är förmodligen ditt problem löst sen.
Backljus

Jag gillar det mesta med min XC60 och stör mi[…]

Ah såpass. Ja det är ju en trevlig bil.[…]

Vad händer om man bara kopplar ur sladden til[…]

Läser ut med en elm-bt android