Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av olofp
Hej!

Min 740 med b230e från 87 har fått lite varmstartproblem. Den startar men dör direkt, sen får man nöta lite på starten för att få igång den.
Det är även ett missljud på tomgången när motorn är varm. Det dunkar/slamrar litegrann.
Jag svängde förbi en verkstad som trodde det var EGR-ventilen som orsakade problemen, jag hittar dock inget fel med den. Den rör sig inte när motorn är kall och inte på tomgång när motorn är varm. Varvar man motorn när den är varm så rör sig ventilen.

Däremot upptäckte jag att den ena pulsairventilen är sotig och verkar både blåsa och suga, den andra ventilen har ett tydligt sug.
Jag tänkte byta ut den sotiga. Är det något man helst köper ny? (kostar ca 400kr), begagnat kostar strax över 200kr med frakt.

Har ni några tankar om detta? Tack på förhand!
Pulsairventilen har inget med dina varmstartsproblem att göra. Den har nog däremot med oljuden att göra (låter fruktansvärt illa när som sotar fast)
av olofp
Okej, det stod i en reparationsbok att sotiga ventiler kan ge varmstartproblem men det var inte beskrivet varför det skulle ge problem.
Jag ska gå försöka gå igenom alla slangar i motorn och undersöka kallstartventilen m.m också.
Användarvisningsbild
av päpplet
Jag har aldrig upplevt några startproblem när dom inte fungerat :roll: Fungerar dom som dom ska så ska du kunna dra lös slangen på insuget och den ska klara av att suga fast en glödlampa
av NilsO
Tanken skulle då vara att den drog avgaser baklänges genom pulsair-systemet och att det var det som gjorde motorn svårstartad. Enklast är väl isåfall att koppla bort Pulsair från luftintaget och prova om motorn fortfarande är svårstartad. Då kommer ju inte eventuella avgaser in i motorn.

Om *EGR-ventilen* står öppen får motorn mycket märklig tomgång och är svår att få igång. Men så mycket avgaser kan nog inte gå bakvägen genom Pulsair-systemet, tror jag, utan att veta.
av olofp
NilsO: Ja det låter ju som en enkel felsökning. Det ska jag prova senare idag! Oavsett så ska jag byta ventilen som är sotig.
EGR-ventilen verkar fungera som den ska. Man ser att "stången" rör sig när man gasar när motorn är varm och att den rör sig tillbaks när man släpper ner varvtalet på tomgång igen.

Jag hittade även den här tråden nu, dock handlar det om en b230fd.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 15&t=63434
av olofp
NilsO: Nu har jag prövat att göra som du sa. Bilen startade bra tre av tre försök! Sen provade jag att starta med slangen ansluten som vanligt och då dog bilen direkt efter att den gått igång.
Nu är det bara att vänta på en ny ventil.

https://www.m3.se/article/3085074/forsta-bilderna[…]

Stefans 968

Tog en tur i solen igår, bilen kändes j[…]

Tungt lastad 945

Jag hjälpte förre ägaren till min 7[…]

Felkod ecm-2520

Vanligast är att bränslefiltret inte b[…]