Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av gugge1234
Tja, tänkte byta olja imorgon och har ett oljefilter liggandes från biltema som var till min gamla med B230A, nu har jag B230F. Så en snabb fundering, passar ett och samma oljefilter från biltema till alla B230 motorer?
av rd350
Det är samma filter på alla 230 motorer även tidigare motorer från b18 och framåt. Undvik dock biltemas filter då de väldigt ofta har fel på backventilen om de ens har nån..... Kolla i varje fall oljelampan så den slocknar direkt vid start, är ventilen kass tar det ett par sekunder :(
av gugge1234
rd350 skrev:Det är samma filter på alla 230 motorer även tidigare motorer från b18 och framåt. Undvik dock biltemas filter då de väldigt ofta har fel på backventilen om de ens har nån..... Kolla i varje fall oljelampan så den slocknar direkt vid start, är ventilen kass tar det ett par sekunder :(
Okej, men hur ser en backventil ut på oljefilter?
av gugge1234
SA4AQS skrev:Nu vet jag inte vilka biltema filter du har haft problem med men dom senaste ljusblåa har jag aldrig haft problem med, det ser ut att vara ett riktigt bra filter med kvalite när jag sågade isär senast värre var det med skruvat's volvo kopia.
Ja, det är den ljusblåa jag har. Så den fungerar bra alltså? Då blir det väl att köra på den :D Men, vars är backventilen på det filtret?

Ah såpass. Ja det är ju en trevlig bil.[…]

Vad händer om man bara kopplar ur sladden til[…]

Backljus

Det ser väldigt mycket ut som dessa: https://[…]

Läser ut med en elm-bt android