Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej,

Har en 965-97 3.0 Automat. Kör jämt på sportläget, idag la jag i lågväxelläget "L" innan ja skulle upp för en mkt brant backe, fråga mej inte varför.. Vad är "L" till för egentligen?
Hur som helst, när jag kom upp la jag i "D" igen men då började varningslampan "Pil upp" blinka som tyder på "fel på växellådan, åk till volvo verkstad" Men det hade jag inte tid med och tänkte först kolla om jag kan fixa det själv. Först märkte jag ingen skillnad men när ja stannat och skulle åka iväg igen var bilden mkt seg och motorn slirar mkt. Som man slirar på kopplingen om man kör manuell låda. Ooch då jag står still på "P" och lägger i "R" eller "D" så hugger det till mer än förut och motorn går ner i varv mkt nån sekund innan den kommer upp i ca 800 varv med bromsen i. Misstänker den hugger i 2´ans växel direkt, kan det vara så? Stannande och stängde av bilen ett par gånger och drog växelspaken upp och ner i alla lägen i avstängt lägen och hoppades på att allt skulle återställas på nåt sätt och till min förvåning en gång när jag backat först och sen lagt i "D" så var bilden normal och pigg och inget slir men varningslampan blinkade ändå, tyvärr dum som jag är provade jag "L" igen och efter jag stängt av bilen var samma problem tillbaka, slirar mkt så jag ska åka iväg och växellådan hugger kraftigare i då jag går från "P" till "D" el "R".
"W" Vinterläget går ej att lägga i heller, "W" knappen vill inte fastna i läget men "Sport" och "Ekonomi" går att trycka in. dioden i knapparna blinkar konstant på "W" knappen och den knappen som är intryckt på "S" eller "E".

Tänkte bara höra om nån visste direkt var det var utan att behöva kolla felkoder m.m... Kanske går att återställa om man kopplar ur batteriet el nån säkring om det är nåt tillfälligt..har inte haft spaken i "L" på hur länge som helst så kanske vart en chock för lådan? :)

Att jag vid ett tillfälle lyckades få växlingen normal igen och inget slir tyder ju på att ingen farligt fel iaf utan nåt med med det elektroniska "bara". Såg en sån där växellådesgivare går på ca 2000kr om det nu är den.

Hjälp!
Senast redigerad av 1 TourettesGuy, redigerad totalt 0 gånger.
av rid54
L står väl för "Low", dvs man blockerar uppväxling i lådan (för svåra backar och ger även låg växel i nedförsbacke (med motorbroms)). Det du beskriver låter som att lådan fastnat i W-läget. Då startar den på 3:an har jag för mig. "Slirar" hoppas man ju inte den gör (för då är den slut invärtes), men momentomvandlaren får det väl att låta så. Växellägesgivaren kan nog ha problem i detta fall eller så är det nåt som kan läsas av med felkod... :???:
av TourettesGuy
Jo men jag har ju inte aktiverat "W" läget själv i alla fall och den knappen går ej att få i intryckt läge, inte tvärt om. Inte heller när bilen är avstängd vill "W"-knappen fastna i intryckt läge.
Och ja lyckades få växlingen normal vid ett tillfälle och inte minsta slir och hur pigg som vanligt, så ja tror det stämmer det du sa om momentomvandlaren...antar att det är den som gör att bilen inte stannar som en manuell bil hade gjort om 3´an låg i från start med bromsen nedtryckt och uppsläppt koppling? Nu e bilen seg när man ska åka iväg lixom men väl uppe i 50 typ märker man ingen skillnad mot vanligt...vet ej vad som händer vid högre farter än. Har inte haft tid att prova så mkt och skall tyvärr iväg 2v imorrn så den får stå tills ja kommer hem.. :(

tack för svaret iaf!
av I.H.P
Lugn å fin nu!
Du har som så många andra lite glapp/oxid i växellägesgivaren som sitter på lådans högersida.
När automatens ECU inte får rätt signal sätter den felkod och går i limp-home (startar på trean och slirar med reducerad effekt)
Efter ca 5 starter utan att felet återkommer så försvinner blinkandet(felkoden fortfarande lagrad) och automaten blir som vanligt.

Fixet är att med bil avstängd dra växelspaken ca 20 ggr mellan P-L.
Kör därefter bilen kort sträcka med fem starter.

Sen får du se om felet försvinner och hur lång tid det tar innan det återkommer, för till slut är växelgivaren helglapp
En annan fix som kan hjälpa en stund är att öppna automatens elkontaktstycken på lådans vänstersida och spraya kontaktspray.
//Björn
av TourettesGuy
Jag är lugn å fin! :) Tack!
Limp-home..haha, betyder att man iaf inte blir ståendes och kan ta sig hem antar ja... Tog en sväng igår kväll och bilen växlade som vanligt fast lampan blinkade, tyvärr återkom problemet när jag försökte skifta körprogram innan jag parkerade och den hugger i backen och driven lixom. Får nog öppna upp å ta lite kontaktspray sen då och se. Växelspaken har varit lite glapp länge, kanske går att åtgärda samtidigt. men får bli om två veckor, lovar att åter komma om hur det går.

Tack för hjälpen!
av rid54
Alltså, när man lägger i "D" slänger växellådan i en växel, normalt ettan och att man kan stå med motorn igång är ju för att momentomvandlaren tillåter varvtalsskillnad mellan in- och utgående axlar, i och med att den består av turbiner i oljebad. Någon slirning förekommer inte om lådan är hel och frisk. Startar man med ettan, så drar bilen iväg med normalt ax direkt och man upplever inte att motorn varvar "onaturligt"; startar man med trean i (läge W eller Limp Home), så låter det som motorn varar mer än bilen drar, så att säga. Det är då momentomvandlaren som gör sitt jobb och omvandlar motorvarv till dragkraft, någon slirning förekommer inte här heller i egentlig mening. Om växellådan går i "lock-up-läge" så "kortsluts" momentomvandlaren av en vanlig friktionskoppling inne i lådan. Detta sker först när man uppnått viss fart och med visst reducerat gaspådrag.

Tillägg: om elektroniken strular får man ju ofta problem med allt möjligt: växlingar, lock-up-funktion och att programmen inte lirar som de ska. Lägeskontakten är visst lite av en klassiker...
Idag slocknade "Pil upp" kontroll lampan av sej självt, var precis på väg att ringa Volvo för att släcka den åt mej då tex SRS-lampan som inte slocknar av sej självt efter reparation på modeller 95 och framåt.

Så tack I.H.P för lösningen, dock har det tagit ca 10 om inte 20 omstarter för att lampan skall slockna, iåfs kan felet kommit tillbaka när jag inte märkt det och jag stått på omstart nr 1 igen... Kan vara så att man måste åka en viss tid eller vänta en viss tid mellan omstarterna eller att lådan måste växla till alla växlar för att räknas. Who knows?

Tack för hjälpen alla!
av kalles
Har själv haft problem med hastighetsmätaren som la av ibland på min 960 3.0 -96, vips så gick lådan i limp home läge men när hastighetsmätaren gick igång så var det som vanligt. Men pilen på panelen blinkade efter det ca:2dagar sen så slocknade den. Det finns en utgång på hastighetsmätaren som är kopplat till lådan därav problemet. Demonterade instrumentpanelen och lödde om några kallödningar sedan funkade allt. Problem som man inte åtgärdar kommer alltid tillbaka förr eller senare men det är ju enklare när allt lägger av. (D)

Åkt lite i helgen: - gubbe i V90 som ligger[…]

Är inte det kutym, att man bara redovisar &a[…]

Skulle hjälpa syrran igår att byta brom[…]

V60 sliter däck bak

https://vparts.se/se/powerflex-polyuretan-bararmsb[…]