Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej!

Är en riktig gröngöling när det gäller både meckande (endast haft denna bil) och styling av bilar. Men något jag vill bli av med på min 740 GL är alla silverdetaljer samt orangea sakerna. (bytt blinkers fram, sidoblinkers etc)

Men detta gäller silverlisterna som sitter längs dörrarna och taket. Dessa skulle jag vilja ha i svart alternativt ta bort så det är rött istället, tycker det ser gubbigt ut och inte alls i min smak :oops: .

Uppskattar tillvägagångssätt och beskrivning hur detta ska utföras!

Vill gå ifrån detta:

Bild

Till detta:

Bild

Mvh, Matchmiss.
Senast redigerad av 1 Matchmiss, redigerad totalt 0 gånger.
Efterfrågar även hjälp angående styrväxeln! Det droppar rätt livligt från den ena damasken, och var precis under och kände och man kunde känna en spricka som gick in längs den övre delen, damaskerna är ditsatta med såna här band som man sätter i varandra (ingen aning om namn...) är riktigt irriterande att behöva fylla på servoolja hela tiden (samt dyrt) så uppskattar hjälp.

Är det svårt att skruva bort däcket och sen muttrarna där för att byta damask samt löser det problemet och finns det någon guide? \;-) Ödmjuk men okunnig kille söker hjälp!!
Nexus skrev:Byta dammskyddet på styrväxel hjälper inte mot läckade.Det ska inte läcka olja vid damaskerna. Byte styrväxel är vad som gäller.
Okej det jag var rädd för, det kan komma nätter där servotanken är så gott som tom sen på morgonen, så bilen är inte så glad då :( Hur mycket brukar en begagnad styrväxel kosta?
sicnarf skrev:De är svindyra. http://www.bildelsbasen.se/?link=item&post_id=22487752 Testa detta i servobehållaren och se. Det har hjälpt många.http://www.kullagret.com/omega-917-pack ... 7ml/1682-0
Jo har vart inne och kollat priser där, men funderade på om man åker till en skrot själv och demonterar den?

Läste lite om omega-917, var inne på biltema häromdagen och tänkte köpa deras servotätning som lär ha tveksam verkan (eftersom den är billig, och från biltema) men den var självklart slut så den fick jag inte prova....

Men är fortfarande fundersam över sprickan i damasken, är det inte där oljan kommer ut från endå? Visst det är ju bara ett dammskydd men oljan stannar väll kvar i damasken då iallafall?
Det går ju att byta listerna men det är ganska pillrigt och tidsödande så det lättaste är nog att maskera, matta ner och lacka dom på plats. Sidenmattsvart blir nog bäst för rött kommer nog mest se ut som en väldigt dålig omlackering där dom missat att maskera
Antingen lagar du läckan på rätt sätt eller skrota bilen köp en cykel. spelar ingen roll om du byter damasken du har lik förbanat samma kraftiga läcka som kommer börja läcka ut förr eller senare ändå. Det är ingen retur på oljan som kommer i damasken. Tänk dig damasken full av olja sen svänger du då drar damasken ihop sig...
Nexus skrev:Antingen lagar du läckan på rätt sätt eller skrota bilen köp en cykel. spelar ingen roll om du byter damasken du har lik förbanat samma kraftiga läcka som kommer börja läcka ut förr eller senare ändå. Det är ingen retur på oljan som kommer i damasken. Tänk dig damasken full av olja sen svänger du då drar damasken ihop sig...
Ja detta bevisar ju hur lite jag kan och tänker efter, klart som f*n en damask inte kan vara fylld med något :oops:

Ska ringa närmaste skrot och se om det verkar ha några till ett rimligt pris (en kompis som jobbar på en verkstad tror jag kan hitta en för så lite som 500kr med lite tur)

Ah såpass. Ja det är ju en trevlig bil.[…]

Vad händer om man bara kopplar ur sladden til[…]

Backljus

Det ser väldigt mycket ut som dessa: https://[…]

Läser ut med en elm-bt android