Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av GLE
Hej :D
Har nyligen köpt ett begagnat original elantenn till min 740 GLE och undrar hur jag ska få det att fungera.
Det finns ju en kontakt bak i bagaget som sitter bredvid påfyllningsröret till tanken men det händer inget när jag kopplar in antennet där. I kontakten sitter följande kablar:
Röd/grön x2
Grön/grå
Svart
Och på antennet sitter följande kablar:
Röd
Röd/Grå
Svart

Vilken av kablarna ska sitta vart för att antennet ska fungera??
Sen finns det ju en kabel bakom stereon som är blå och heter "Power Ant", var ska den kopplas in?

Sen har jag ett gammalt antenn från en 760-83 som jag vet fungerade när jag tog ut det ur bilen men jag får inget liv i det heller och på det sitter det en grövre Svart kabel, en grön/röd och en jord kabel som man jordar direkt i karossen men hur ska dom andra kopplas.
Är det någon som vet?
Tacksam för svar :) :)
av Rådlös
Förmodligen måste du leta upp ett kopplingsschema och gå vidare med det som underlag.
Jag vet inga detaljer i ditt fall, men anser att du måste få någon signal från radion om antennmotorn skall börja jobba. Du styr alltså antennen med radions AV och PÅ-knapp. Det i sin tur bör betyda att du måste ha en radio med en sådan utgång.
av GLE
Nu kan ju jag tyvärr inte tyda kopplingsscheman så jag fattar ingenting. Men jag kopplade in den blå kabeln i den grå/gröna och kopplade in det gamla 760 antennet jag hade och då åkte hela antennet ut men motorn stannade inte och sen vred jag av tändningen men nu är det också helt dött. Så det känns som att det inte blir något elantenn för mig :( :(
Användarvisningsbild
av Jeppe940
Nu vet jag inte exakt, men jag måste få spåna lite i alla fall.
Elmotorn borde väl vilja ha en plus och en minus, men också en signal som talar om för den att nu ska antennen upp och nu skall den ner.
Den sistnämnda funktionen ges från stereons remote (power-ant). Vet ej om det kommer upp någon fördragen sådan kabel till bilens orginala stereokontakt. Men med en multimeter kan du ta reda på detta. Då ser du om någon av de tre kablarna (troligen röd/grå) går upp bakom stereon, då skall den blåa kopplas ihop med den. Sedan listar du ut vilken av de övriga som är plus och minus, så borde saken vara klar.
Volvo car UX

Jag saknar fader funktionen för högta[…]

Backljus

Jag gillar det mesta med min XC60 och stör mi[…]

Ah såpass. Ja det är ju en trevlig bil.[…]

Vad händer om man bara kopplar ur sladden til[…]