Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av andreasw
Tjenixen!

Dags att ta tag i det här nu... Som sagt, bilen rycker en del när den är kall, men inte vid varm motor, sen kan den kännas kanske lite orkeslös stundtals (när den är varm). Problemet uppkom efter att jag glömt att märka upp läget på fördelaren. Har använt en stroboskoplampa och ställt in den på ~12 grader. Har flera gånger varit och ändrat men aldrig fått det bra... Har även bytt tändstift, tändkablar, fördelarlock. Allt är ifrån Biltema...

Tomgången är också hög, ligger på ungefär 1100 RPM vid varm motor. Har provat att skruva i en "luftskruv" som jag tror det är, sitter under insuget. Vid kall motor så kan man iaf reglera varvtalet på tomgångsmotorn där, men den verkar inte fungera vid varm motor ??:-/

Det känns som att det kan vara tändstift eller tändningen... Får jag dessa symptom då?

Mvh Andreas
Användarvisningsbild
av Kompe
Vet inte hur Biltemas tändningsgrejer (kablar,rotor,lock) är till F-motorn men till 16v-motorn fick jag ingen/klen gnista och bilen gick aldrig bra efter det :( . Kablarna mår bäst utav att vara bouricord(?) kabel eller vad det heter som inte blir dålig utav värme och leder bra 8) Kan bifoga en bild på ett tändstift från b-tema till min 745'a med F-motorn, stiftet har suttit i ca 70-100 mil :shock: Sköts ur cylindern närmst torpeden vid ca 2000 rpm :-O) Skruvade in ett duktigt sletet original stift när motorn svalnat och tro mig bilen har aldrig varit piggare :lol: :twisted: :wink: Bild

/Kompe :mrgreen:
av jaka
Hej!
Brorsan hade ett liknade fel som du har. Hans 745:a -87 började rycka då och då.
Det visade sig vara kabelanslutningen (till reostat och bakre bränslepump) vid tanklocket som ärgat sönder. Men...att kontakterna ärgat sönder (de sitter ingjutna i en plastplupp på tanklocket) märkte vi inte förrän vi började kolla om kablarna ledde ström. (Pumpen bak gick bara då och då eftersom det vara dålig kontakt) och när bränslenivån i tanken var hög så behövs ju inte bakre pumpen. Men när nivån i tanken sjönk under halv tank fick motorn stundtals inte soppa då pumpen inte funkade.

Så mitt råd är: Riv bort plastpluppen och löd fast kablagets fyra sladdar direkt till reostaten och bränslepumpens sladdar samt gör ren ytan på tanklocket och löd dit jordsladden där. Originalets jordning brukar vara sönderrostad men i vårt fall kunde vi ana en liten plåtflik som stod upp på vilken vi lödde fast jordsladden.
Hur är det funkar din bränslemätare??? Om inte är ett av felen kablaget inne i "plastpluppen" Det andra troliga felet: elektrolytkondensatorerna i tankmätare (2st).
jaka skrev:Hej!
Brorsan hade ett liknade fel som du har. Hans 745:a -87 började rycka då och då.
Det visade sig vara kabelanslutningen (till reostat och bakre bränslepump) vid tanklocket som ärgat sönder. Men...att kontakterna ärgat sönder (de sitter ingjutna i en plastplupp på tanklocket) märkte vi inte förrän vi började kolla om kablarna ledde ström. (Pumpen bak gick bara då och då eftersom det vara dålig kontakt) och när bränslenivån i tanken var hög så behövs ju inte bakre pumpen. Men när nivån i tanken sjönk under halv tank fick motorn stundtals inte soppa då pumpen inte funkade.

Så mitt råd är: Riv bort plastpluppen och löd fast kablagets fyra sladdar direkt till reostaten och bränslepumpens sladdar samt gör ren ytan på tanklocket och löd dit jordsladden där. Originalets jordning brukar vara sönderrostad men i vårt fall kunde vi ana en liten plåtflik som stod upp på vilken vi lödde fast jordsladden.
Hur är det funkar din bränslemätare??? Om inte är ett av felen kablaget inne i "plastpluppen" Det andra troliga felet: elektrolytkondensatorerna i tankmätare (2st).
Jasså? Ja det kanske kunde besvara symptomen, den behöver ju mer bensin när den är kall. Jag bytte bränslefilter för någon månad sedan, har sedan dess hört ett surrande ljud. Har lokaliserat det med 99% säkerhet till bensinpumpen under förarsätet. Jag trodde att jag kanske monterade "vaggan" fel så pumpen ligger ann mot karossen. Men det kanske helt enkelt är den pumpen som går för fulla varv hela tiden, för att den stora inte fungerar??

Nej tankmätaren fungerar inte! Men den är inte helt död, har bara ett eget liv ;) Det låter ju troligt att det kanske är där nere det kanske har ärgat sönder. Jag måste inte ut med pumpen för att kolla något av detta? Det räcker bara med att ta bort plastlocket från kupén och titta runt?

Mvh
Hej, lyckades du lösa problemet? Har själv samma grej med min 945:a och B230A-motor, kör alltid med STP rengöringsmedel med hopp om att det skulle vara nåt skit i spridarna, men icke-så-nicke. Rycker vid kall motor och ordentligt gaspådrag, går fint vid varm motor fast kan ibland kännas lite orkeslös när trycker ner gasen. Inga problem att starta den oavsett väder och har en fin och stadig tomgång. Gissar (hoppas) på att den är den bakre motortempgivaren.
Den stora annons-tråden

@fjohan82 , Ja jösses, kan bli nästa &q[…]

Fått hem paketet från Aeromotors med n[…]

Volvo car UX

På grund av skiftet mellan vinter och v&arin[…]

Batterifråga?

Känns igen.