- tor 15 aug 2013, 21:37
Hej! Jag har köpt en volvo 740 t5 och givetvis blev jag lurad.
Började med att jag skulle åka hem med den och då börja den blåryka och rycka ordentligt, turbon var alltså slut.
Jag har nu bytt turbo men ryckandet är kvar än.
Den går fint på tomgång, men kan dö efter ca 1 minut ibland. Är ungefär som att vrida av den på nyckeln bara.
Går fint när man åker lugnt (oftast) men vid gaspådrag motar och rycker den ordentligt.
Står man och varvar på friläge och "segdrar" den så går den fint upp till 3000 varv sen börjar det. I vissa fall går det hela vägen utan problem.
Vad kan felet vara?
Den ska tydligen vara chippad och laddar 1.2-1.3.
Bmw zf låda
V70r tryckplatta och sinterlamell
3" hela vägen med racekatt.
Öppen dump
Öppet filter
Pumparna går för fullt så fort man slår på tändningen men det ska väl inte ha någon betydelse eftersom det finns något som styr hur mycket han ska ha?
Det enda jag hunnit testa är luftmassemätaren och den är okej.
Det jag nu har som förslag som kan vara fel är:
*Tändstift (ska jag köpa nya imorgon)
*Dump?
*Luftfilter (ska rengöras)
*Magnetventil (vart finns den och vad kan vara fel med den?)
*Spjällhus (hur gör man rent?)
*Vevhusventen? (testat att öppna oljelocket på tomgång och då ska det spruta olja därifrån om den är tät vad jag hört?)
*Ställa ner ladd?
*Katten?
*Btr? (vad kan va fel, hur kollar man den?)
*Oljetryck (finns ingen mätare)
* Tändspole? (hur kollar man dom?)
*Spridarna? (hur kollar man dom?)
Det är vad jag kan komma på just nu, tacksam för svar iallafall och hoppas ni kan hjälpa mig lösa det.
Mvh Thomas
Började med att jag skulle åka hem med den och då börja den blåryka och rycka ordentligt, turbon var alltså slut.
Jag har nu bytt turbo men ryckandet är kvar än.
Den går fint på tomgång, men kan dö efter ca 1 minut ibland. Är ungefär som att vrida av den på nyckeln bara.
Går fint när man åker lugnt (oftast) men vid gaspådrag motar och rycker den ordentligt.
Står man och varvar på friläge och "segdrar" den så går den fint upp till 3000 varv sen börjar det. I vissa fall går det hela vägen utan problem.
Vad kan felet vara?
Den ska tydligen vara chippad och laddar 1.2-1.3.
Bmw zf låda
V70r tryckplatta och sinterlamell
3" hela vägen med racekatt.
Öppen dump
Öppet filter
Pumparna går för fullt så fort man slår på tändningen men det ska väl inte ha någon betydelse eftersom det finns något som styr hur mycket han ska ha?
Det enda jag hunnit testa är luftmassemätaren och den är okej.
Det jag nu har som förslag som kan vara fel är:
*Tändstift (ska jag köpa nya imorgon)
*Dump?
*Luftfilter (ska rengöras)
*Magnetventil (vart finns den och vad kan vara fel med den?)
*Spjällhus (hur gör man rent?)
*Vevhusventen? (testat att öppna oljelocket på tomgång och då ska det spruta olja därifrån om den är tät vad jag hört?)
*Ställa ner ladd?
*Katten?
*Btr? (vad kan va fel, hur kollar man den?)
*Oljetryck (finns ingen mätare)
* Tändspole? (hur kollar man dom?)
*Spridarna? (hur kollar man dom?)
Det är vad jag kan komma på just nu, tacksam för svar iallafall och hoppas ni kan hjälpa mig lösa det.
Mvh Thomas
- By UnleashFusion