Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av volvodala
hejsan

jag har en 940 (sugis) det är en helt vanlig f motor med 531topp, som jag trimmat lite. det jag gjort med den är chip bränsel,tändning och en vass kamaxel!

jag har aldrig ställt tändningen på en bil förut och jag vet att man ska druva på (tändplatten) som fördelaren är fäst på!

någon som har tips på tillvägagångssätt sätt vid inställning ?

mvh: tom
av Rådlös
Du behöver en stroboskoplampa t.ex: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... pa-151355/
Och uppgifter om hur tändningen skall stå. Uppgifter som vanligtvis finns i bilens instruktionsbok. Eller i en verkstadshandbok.

Men, du säger inget om bilens årsmodell. På senare årsmodeller (alla ?) av F-motorer går inte tändningen att ställa om manuellt. Det sköts elektroniskt av motorstyrningen, ECU.
Användarvisningsbild
av lennarte
Vad jag vet går det inte att manuellt ändra tändningen efter årsmodell -88B (LH2,4). Finns kanske undantag, men i princip är det så.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av Kompe
Fast man kan ju fortfarande justera själva fördelaren på LH 2.4.
Varför kan man de? (I) ;-// Sorry för off topic :|
Användarvisningsbild
av lennarte
Kompe skrev:Fast man kan ju fortfarande justera själva fördelaren på LH 2.4.
Varför kan man de? (I) ;-// Sorry för off topic :|
Kanske för att det är samma "stomme" som LH2,2. Vet faktiskt inte. Där finns inget i den den, är "bara" en fördelare av gnistan från spolen genom rotorn till "rätt" tändkabel.

Mvh
Lennart
av Rådlös
Läs den här sidan: http://home.swipnet.se/g_gson/index.html Det kanske ger något mer.
Din bil har en knacksensor. Styrdatorn är inställd på att alltid gå så effektivt som omständigheterna medger, Lambda 1. Därför justerar den sig själv med så tidig förtändning som knacksensorn tillåter. Detta sker med elektronik, så du behöver inte tänka på det.

Om du har ett högoktanigt bränsle så är det möjligt att du vinner några grader till i förtändning eftersom motorn har en mindre tendens att knacka då. Den känner alltså själv att den kan ställa sig några grader tidigare. Det mest högoktaniga bränsle du kan köpa och tanka på vanligt sätt och till överkomligt pris, är E85, 104 oktan. (Ca 10 kr/litern).

I sammanhanget, Lambda 1 är inte ett påhitt av politiker och miljöförespråkare. Det är det läge då motorn går bäst, mest effekt i förhållande till utsläppen, minimala avgaser.
av ahlin85
det går att ändra tändningen på LH2,4 man går in och byglar olika stift i data boxen så man kan typ ha en knapp om man vill slå på "sport läge"
jag har gjort det på min 945ltt b23fk om jag inte mins fel jag gjorde det förra året fast inte med någon knapp för att jag har etanol konvertera den.

men vilka stift man ska bygla vill jag inte svara på för min informations källa är inte så bra för de blandar i hopp senare tidigere med förtändning och senare tändning men man kan få typ -8 -4 +4 det beror på hur man byglar men kör du på bensin så behöver du inte bry dig då den ställer om sig själv då.

men det går att goggla fram hitta en sida där de skrev på engelska det handla om trimning där fans det bra info men mins ej vad sidan hette
av rd350
Finns nånstans ett servicemeddelande till fk-motorn där man jordade ett stift i kontaktstycket till styrenheten för att ändra tändningen. Detta gjordes vid klagomål på ryckig gång. Nu var detta 95, 96 nån gång så det är kanske inte så lätt att hitta längre...
Tillägg: Det var nog klagomål hög bränsleförbrukning det gällde.
Volvo car UX

Jag saknar fader funktionen för högta[…]

Backljus

Jag gillar det mesta med min XC60 och stör mi[…]

Ah såpass. Ja det är ju en trevlig bil.[…]

Vad händer om man bara kopplar ur sladden til[…]