Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Ghuntax
Min farthållare har slutat fungera.
Den funkade typ 1 gång av 10 men nu funkar den inte alls.

Har testat bytt relä, spaken och vakium motorn utan resultat, även kikat så rören är täta.

Är det någon som har nå tips på va de kan vara? Är tacksam för alla svar.

Mvh Jocke
Jag använde den här felsökningen från 240 på min -91, borde vara snarlikt på en -95a? Där står hur man kollar ventiler kablage, etc. Grejerna sitter inte på samma ställe o spakens kontaktstycke ser annorlunda ut men har man en multimeter o lite erfarenhet av elektriskt så klurar man ut allt ändå med dess hjälp.
Det som man inte får reda på är om styrenheten är hel el ej o den nämner inget om den gula kabeln till hastighetsmätaren vilken var felet på min.

http://www.240.se/service/31606.pdf

Marcus
av Ghuntax
Mätte kontakterna vid pedalerna med en ohm mätare och ena visade inget utan visade typ -0,01 medans den andra vandrade typ mellan 0,08-5,09 hela tiden.
Är det Rockefeller är den slut?
av Ghuntax
Jo men om man tar en abs givare tex så e de samma sak med ohm.
Är ju konstig. Att ena kontakten inte bläddrar o har sig utan har en fast "fast siffra" medans den andra bläddrar Hej Vilt
Men om vi nu säger att det inte nu är felet med den kontakten.
Va ska ja kika då? Och hur?
Användarvisningsbild
av SA4AQS
En abs givare är ju en spole runt en magnet som inducerar en spänning när kransen passerar så det är ju inte samma sak som en kontakt så där mäter man ohm för att spolen har ett visst motstånd man kan även mäta spänningen men det är lite svårt att mäta med en multimeter då är ett oscilloscope bra då ser man även om det finns störning i signalen tex trasig krans.

Så mät kontakten igen och prova lyft upp pedalen.

Hej, Jag står för ett dilemma med m[…]

Hur gick det till? Om det small, låter det s[…]

Tjena, jag har fått problem med att nå[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Ja, separationen är förvånansv&aum[…]