Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av TobiasD
Hej jag har en volvo 940 från -94 där jag misstänker att urtrampningslageret behöver bytas då den tjuter när jag kopplar. Men det jag tycker är konstigt är att den inte tjuter när när motorn har högre varv än 2000.. Kan det fortfarande vara urtrampningslagret?
Tack på förhand/Tobias
Användarvisningsbild
av Jeppe940
Vad jag har förstått så märker man om urtrampningslagret är dåligt genom att ha motorn igång, friläge i och trycka ner kopplingspedalen. Rasslar det eller kommer oljud när man släpper upp pedalen igen så är det lagret som börjar bli dåligt. Någon får gärna verifiera detta och förklara bättre tror jag.
av rid54
Urtrampningslagret belastas när man trampar ned kopplingspedalen och kopplingsgaffeln (-armen) trycker mot solfjädern för att lossa lamellen. Om det är dåligt, kommer det troligen att låta när det belastas, dvs när kopplingen är nedtryckt och motorn igång. Antagligen kan fenomenet vara lite olika i olika fall, så det kommer rassel när man släpper upp pedalen också, men normalt ska det inte låta när man inte rör kopplingspedalen även om lagret är slut. Beroende på vad som är felet med lagret kan ljudet sannolikt komma starkare vid vissa varvtal.
av TobiasD
Jag tror absolut att det är urtrampningslagret, men är bara lite konfunderad över att missljudet försvinner så markant vid 2000 varv och över. Ljudet uppstår när jag trycker ner kopplingspedalen och försätter tills dess jag släppt upp den (och varvet är under 2000).

//Tobias

Tjena, jag har fått problem med att nå[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Ja, separationen är förvånansv&aum[…]

Volvo car UX

Det finns inställningar i min XC60 med Google[…]

Backljus

Jag gillar det mesta med min XC60 och stör mi[…]